Dela sidan:

Den stora aulan är fullsatt. Runt hundra personer lyssnar uppmärksamt på vad som sägs från scenen.

De allra flesta i publiken är grafiska designers och art directors med varierande erfarenhet.

Alla har kommit för att lyssna på de ansvariga för den nya heltidsutbildningen Digital design - Berghs Upgrade.

– I den här utbildningen står användaren i fokus. Här ska man lära sig förstå hur det känns för slutanvändaren att använda ett gränssnitt. Det är ett helt annat grundtänk än det som grafiska formgivare har, säger Johan Björnsrud, programansvarig för Digital design.

Det är han som satt ihop denna motorväg mot framtiden. Målet är att på bara tolv veckor göra deltagarna färdiga och redo att söka jobb som digitala designers.

– När du slutat utbildningen här på fredagen ska du kunna börja jobba på måndagen. Man ska veta exakt hur man levererar vidare till utvecklare och hantverket bakom, säger han.

Till sin hjälp har han hämtat Anette Lovas, tidigare UX-chef på Expressen och nu konsult på Frontit, och Johan Sandberg, UX/Visual designer, som står för den mer konkreta och hantverksmässiga undervisningen.

Case-baserad utbildning

Utbildningen byggs kring case, både teoretiska och riktiga på uppdrag av kunder.

– Vi vill ligga nära verkligheten. Vi jobbar alltid casebaserat, alla lärare är yrkesverksamma och baserar sin erfarenhet på det som de lär ut. Dessutom så har lärarna stora nätverk. Det är också det som Berghs handlar om: att få tillgång till nätverk, säger Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef på Berghs.

Upgrade - Nytt utbildningsformat på Berghs

Digital designutbildningen är pilotprojektet i Berghs nya format Upgrade som bygger på idén att hjälpa redan yrkesverksamma att accelerera sin karriär. Intensivkurserna är utvecklade baserat på insikter och framtidstrender.

– Vi följer skiftet som sker i hela världen nu. Borta är tiden då man gick en eftergymnasial utbildning och sedan jobbade med samma sak i 30-40 år. Vi kommer i framtiden att ha flera yrkesroller i vårt arbetsliv, och det kommer krävas att vi kompetensutvecklar oss, samhällsutvecklingen och dess förutsättningar för arbete går så fort. Därför tror vi mycket på det här konceptet, säger Linn Tornérhielm.

Ytterligare kurser inom fler områden

Under 2018 planerar skolan att lansera 2-3 nya Upgrade-utbildningar inom andra områden.

Också dessa ska uppdatera redan yrkesverksamma på tre intensiva månader.

Hinner man lära sig allt man behöver på bara tolv veckor?

– Vi ska överösa deltagarna med verktyg och metoder så att de ska kunna skifta mindset. För det är skiftet av mindset det handlar om. De tolv intensiva veckorna kommer att räcka för att ge dem den förståelse de behöver, säger Anette Lovas.

Fakta om Berghs Upgrade - Digital design: 

Berghs Upgrade - Digital design är en intensiv heltidsutbildning på 12 veckor, riktad till personer som redan är grafiska designers/formgivare eller ADs och vill skifta fokus och kompetensområde till digital design. Utbildningen behandlar både de analytiska, tekniska och de konstnärliga sidorna av att arbeta med digital design och user experience. Efter utbildningens slut kommer deltagarna att kunna söka jobb som digitala designers.

- Utbildningsstart är den 18 september 2017.

- Sista ansökningsdag är den 16 juni.

Mer info på Berghs.se


Dela sidan: