Stockholm, den 4 oktober 1983. Från Humlegården till kanslihuset i Gamla Stan marscherar 100 000 företagare i en argsint protest mot de långt gångna planerna på att införa löntagarfonder i Sverige.

En av demonstranterna mot LO-initiativet, som innebar att ägandet i näringslivet skulle överföras från kapitalägarna till de fackliga organisationerna, är 40-åriga Antonia Ax:son Johnson. Hon har trotsat de äldre männen i familjen, som starkt avrått henne från att engagera sig i frågan. Engagemanget går nämligen tvärsemot familjens förhållningssätt till statsmakterna, som traditionellt inneburit tysta snarare än öppna konfrontationer.

– Löntagarfonderna fick mig att förstå att den som är ärlig, personlig och brinner för sin fråga har enorma styrkor i rollen som kommunikatör, säger Antonia Ax:son Johnson i dag.

Demonstrationerna blev startskottet för hennes politiska engagemang och som företagare kom ytterligare en milstolpe när Axel Johnson AB 1988 köpte upp Sabaföretagen bestående av Saba Trading, Dagab, Hemköp, Åhléns och B&W Stormarknader.

– När vi gick från att vara ett handelsföretag B2B till att bli B2C-orienterade, förstod jag plötsligt vilken enorm beröringsyta vi hade till de mer än en miljon kunder som dagligen besökte våra butiker. Aha-upplevelsen ledde till att jag började diskutera och formulera "det goda företaget". Jag fick jättemycket kritik, inte minst i affärspressen, säger Antonia Ax:son Johnson.

I en ledare i Veckans Affärer gick det att läsa att Antonia Ax:son Johnson inte var riktigt klok som talade om att ett företag skulle ha värderingar, när de bara var till för att tjäna pengar.

– Det drev mig ännu mer, naturligtvis.

Vi träffar Antonia Ax:son Johnson på bolagets pampiga huvudkontor på Villagatan 6 i Stockholm. Porträttmålningar omhuldade av guldramar ger liv åt familjeföretagets historia sedan starten 1873. Till intervjun kommer Antonia Ax:son Johnson i sin BMW i3, varumärkets första bil som tagits fram för ren eldrift.

För henne har miljöfrågor varit på tapeten långt innan begreppet hållbarhet myntades. Inte heller då förstod någon vad hon pratade om, förutom ABB-vd:n Percy Barnevik, som också han var väldigt engagerad i att företagen skulle ta ansvar för miljön.

– Jag hade en mycket stark känsla av att vår uppgift var så mycket större än att tjäna pengar och det har drivit mig sedan dess. I dag genomsyrar värderingar allt vi gör. Samhällsnytta och affärsnytta går hand i hand. Politik, jämställdhet, miljö, mångfald, hållbarhet och sociala frågor är oerhört relevanta för företag nu när världen ser ut som den gör. Vi befinner oss i en situation med ytterlighetspolitiker på många håll, med grunda i stället för djupa program. Företag är långsiktiga, politiken är kortsiktig. Därför har vi en jätteviktig roll att spela nu.

Axel Johnsongruppen äger också en mängd bolag i USA. Hur skiljer sig mognaden för värderingsstyrda företag på den amerikanska marknaden jämfört med den svenska?
Donald Trump har öppnat en låda som gjort att det plötsligt över en natt blivit tillåtet att säga och göra saker mot andra människor som tidigare var otänkbara. Där har vår amerikanska chef Michael Milligan har myntat uttrycket 'civility and universal respect' som betyder ungefär 'hövlighet och respekt för alla', som genomsyrar företaget. Människor ska kunna argumentera, föra fram sina synpunkter och mötas av någon som faktiskt lyssnar och är beredd att komma med motargument.

I Sverige har Åhléns värderingsstyrda reklam tagit tydlig ställning för mångfald. Hur ser du på den?
– Det är ju så fruktansvärt enkelt! Så ser Sverige ut. 20 procent av Åhléns kunder har en internationell bakgrund och varuhuset vänder sig till både män och kvinnor. Vi måste vara en spegling av våra kunder. Nu senast, när vi bjöd in vem som helst att vara modell, var det en jättekö redan vid sextiden på morgonen. Det är ett sätt att säga att alla är välkomna. Det är så enkelt tycker jag, men ändå har det skapats mycket debatt.

Antonia Ax:son Johnson ändrar både tempo och tonläge. Meningarna uttalas snabbare, tonen är mer bestämd. Hon lutar sig fram över bordet och rynkar på ögonbrynen.

– Vi har en väldigt klar och tydlig uppfattning om vad vi tycker är rätt och fel. Det kan vi inte låta kommentarer på sociala medier eller hat och misstänksamhet få vinna över. Vi tänker inte ge oss. Vi bryr oss inte ett dugg om att folk blir upprörda. Inte en chans, säger hon och sätter sig tillrätta igen.

– Vi är stolta över de människor som jobbar på Åhléns som vågar ställa sig på barrikaderna och hålla fast vid det vi tror på, exempelvis marknadschefen Lina Söderqvist. När medarbetarnas och ägarnas värderingar möts sker stora, goda förändringar.

Hur stor del har du haft i Åhléns kommunikation?
– På 90-talet sa Niklas Nordström, som då var förbundsordförande i SSU, till mig att han inte kunde handla leksaker någon annanstans än på Åhléns, eftersom vi hade rensat bort alla krigsleksaker. Från den dagen då vi förvärvade Åhléns, har vi varit väldigt tydliga med budskapet att vi har ett ansvar för hur vi beter oss i samhället. Den linjen har vi hållit och jag hoppas att jag har haft en inverkan där.

Mångfald genomsyrar inte bara Åhléns kommunikation utan hela Axel Johnsongruppen. 2013 prisades Antonia Ax:son Johnson med Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv. Då lovade hon att minst 20 procent av företagets chefer skulle ha utländsk bakgrund och att könsfördelningen ska vara 40/60 i ledningsgrupperna år 2020.

Antonia Ax:son Johnson sträcker sig över bordet och griper tag i Axel Johnsongruppens årsberättelse. Hon bläddrar stolt fram ett uppslag och visar att 40/60-målet redan är uppnått.

– Jag slängde ur mig det på scen när jag tog emot priset, och sen blev det en sanning. Men det är bra att sätta upp mål och siffror, för annars händer ingenting.

Hur har ni gjort?
– Vi har varit systematiska, satt upp mål och mätt. Det är oerhört meningsfullt och dessutom lönsamt att arbeta med mångfald. 'It makes good business sense'.

Men samtidigt så har du ju gjort dig en röst för att vara emot kvotering. Hur går det ihop?
– Det är väldigt enkelt. När jag engagerade mig i löntagarfonderna var det för att man gick över gränsen till äganderätten, för mig en absolut illröd gräns. Med kvotering är det samma sak. Det finns någon slags politisk skepsis som då och då dyker upp med sitt fula tryne och säger att vi ska reglera. Reglering går emot den fria företagsamheten, entreprenörskraften, viljan att starta företag. Jag är helt emot det och därför har jag varit emot kvotering.

För drygt två år sedan tog dottern Caroline Berg över ordförandeposten efter Antonia Ax:son Johnson. Dottern Alexandra Mörner är ordförande i Axel Johnson Inc. i USA där även sonen Axel Mörner är styrelseledamot. I dag sitter Antonia i styrelsen för tre olika bolag och kan ägna ännu mer tid till att påverka i sina hjärtefrågor.

När bilden på den döde syriske flyktingpojken Alan Kurdi spreds över världen hösten 2015 var Antonia Ax:son Johnson en av de första att kräva politiker och företagare på ansvar. Strax därefter lanserade hon och stiftelsen Axfoundation portalen "Öppna dörren". Det är en mötesplats som sammanför personer med svensk och internationell bakgrund för vänskaper, middagar, föräldraträffar och yrkeskontakter. Under fjolåret ledde det till 10 000 individuella möten.

Under sina fyra decennier som familjeföretagare har Antonia Ax:son Johnson känts trygg och självklar i offentligheten. Men från att initialt ha varit blyg är det en position hon har fått lära sig att tycka om. I familjens tidigare generationer var det heller inte självklart att ta plats i det offentliga rummet. Skepsisen mot journalisterna var utbredd och journalisterna började visa större intressera sig för ledare i näringslivet först under 70-talet. Exempelvis gav fadern Axel Ax:son Johnson under sina 20 år i bolaget bara en enda intervju. Det var med Veckans Affärer, där han själv skrev svar på frågor och skickade in till tidningen.

– Min egen första intervju var med journalisten Annika Hagström, som då var politiskt radikal. Hon hade strålkastare med sig och skulle ställa sina frågor. Det var fruktansvärt. Jag gav en annan intervju med Veckans Affärer, som jag trodde skulle publiceras långt bak i tidningen, men plötsligt prydde jag omslaget. Det var en väldigt obekväm och ovan situation, men gjorde mig ändå inte avskräckt, utan fick mig att börja öva i stället. Och så småningom förstå kraften i kommunikation.

Det gav ju sannerligen resultat.

FAKTA / Antonia Margaret Ax:son Johnson
Är: Ägare och styrelseordförande i Axel Johnson-Gruppen, vilken består av fyra fristående koncerner; Axel Johnson AB, amerikanska Axel Johnson Inc., svenska fastighetsföretaget AxFast AB och kapitalförvaltningsföretaget Altocumulus AB.
Bor: Upplands-Väsby och Wellington, Florida, dit hon åker tillsammans med sex till åtta hästar från Lövsta Stuteri för att delta i tävlingssäsongen under tre månader varje år.
Ålder: 73 år. "Men en oviktig siffra".
Familj: Maken Göran Ennerfelt, döttrarna Alexandra Mörner, Caroline Berg och Sophie Mörner. Sonen Axel Mörner. Svärsönerna Niko Röhlcke och Johan Berg. Svärdöttrarna Cajsa von Zeipel och Madeleine Linins Mörner och sex barnbarn.
Utbildning: Studentexamen vid Franska skolan i Stockholm, Radcliffe College i USA, kandidatexamen i ekonomi och psykologi vis Stockholms universitet.
Gör på fritiden: "Jag har en kaffemugg och på den står det 'I'd rather be riding'".
Tjänar: 4 254 000 kronor (2015).
Filmtips: "Searching for Sugarman" och "The Crown" om Drottning Elisabeth.
Lästips: "Hönan som drömde om att flyga" av Sun-Mi Hwang och Theodor Kallifatides bok "Ännu ett liv".
Medievanor: News, news, news. Gillar Omni och ridvärldens motsvarighet "Horse News". Använder Instagram för att hålla kontakt med hennes 60 viktigaste personer i familj och vänner. Läser SvD, DN, DI, Financial Times, New York Times, The Wall Street Journal, Expressen och Aftonbladet.
Oanad talang: Piruetter till häst.
Dissar: Att kommunicera om världsfrågor på Twitter.
Hissar: Sanning, fakta, relevans, eftertanke.

***

Antonia Ax:son Johnson placerar sig på första plats på Resumés totallista över Näringslivets 150 Superkommunikatörer. I kategorin Företag hamnar hon i topp.

Motiveringen lyder: "I kvartalsekonomins tidevarv håller pristagaren bergfast i sina värderingar, oavsett vad omvärlden för tillfället tycker. Företagets syfte är och förblir större än att bara tjäna pengar. Antonia Ax:son Johnson är Näringslivets Superkommunikatör 2017."