Dela sidan:

Bakom namnbytet ligger en lång process. Det började med att förbundsstyrelsen och hela organisationen ställde sig en rad frågor: Hur ska vi hantera att våra medlemmar går i pension och att inte så många nyanställda på statligt uppdrag väljer oss som fackförbund? Hur tar vi ansvar för medlemmarnas arbetsliv, utvecklingen av samhället och det statliga uppdraget? Hur kan fler få möjlighet att engagera sig i förbundet? Man kan säga att vi började vår förändringsprocess med att erkänna elefanterna i rummet.

Sedan dess har vi konsekvent satt in olika åtgärder, baserade på fakta och statistik som berättar vad våra potentiella medlemmar vill ha ut av ett medlemskap. Våra mätningar visar att dessa åtgärder har börjat ge resultat - i fler, nöjdare och mer engagerade medlemmar.

I denna förändringsprocess växte insikten att namnet ST inte fungerar. Få känner till vårt namn, kanske för att det är så krångligt. Det låter som en förkortning, men är det inte. Det säger inte längre något om vilka medlemmar förbundet organiserar. Det associerar, får förklaras och refereras till det tidigare Statstjänstemannaförbundet.

För att inte tala om det uppenbara problemet: I tal och skrift sammanblandas ST med det politiska partiet SD. Förutom att ST är partipolitiskt obundna, så har våra varumärken och verksamheter inget gemensamt. Att sammanblandas med SD är direkt dåligt för ST.

Som förbundets kommunikationschef har jag, återkommande under förändringsprocessen, valt att provocera för att få fram och motivera ett namnbyte. Min fråga har varit: Vad är vår viktigaste affär som fackförbund? Att prata om affärer är ovanligt i fackliga organisationer, som hellre framhåller politik och ideologi. Men vi är en medlemsorganisation. Att vara representativa för våra yrkesgrupper är avgörande för att vi ska få inflytande och förhandlingsmuskler som facklig organisation. Att öka vår fackliga påverkan genom att medlemsantalet växer är vårt främsta "affärsmål".

För att klara det behöver vi vara tydliga och relevanta för våra nuvarande och potentiella medlemmar. Vårt namn måste signalera vad vi står för. Det gör det nya namnet, Fackförbundet Sterka. Det är kraftfullt, kärnfullt och betonar vår grundläggande ideologi, att tillsammans är vi starka. Det anknyter dessutom till vår nya vision, som kongressen 2016 fattade beslut om: "Tillsammans bygger vi ett hållbart arbetsliv och ett demokratiskt samhälle."

Som tjänsteman i en organisation styrd av förtroendevalda tycker jag att förbundet är modigt och klokt som har gjort självinsikter, vidtagit åtgärder för förändring och landat i att ett nytt namn behövs.

Det vanliga vid ett namnbyte i ett företag eller i en organisation är att styrelsen får ansvarsfrihet från aktieägare eller medlemmar att besluta om det nya namnet. Så är det inte här. I Fackförbundet ST krävs två tredjedels majoritetsbeslut av en kongress. Det är en helt annan process som kräver mycket intern dialog.

Det fina är att det speglar förbundets grundvärdering om demokrati. Det spännande är att vi fortfarande har kongressbeslutet framför oss.

Jag hoppas och tror att förbundet tar klivet och beslutar att anta styrelsens förslag till nytt namn. Det behövs för att göra oss mer tydliga och röra oss framåt. Utveckling och investeringar är aldrig gratis, men nödvändiga. Konstruktivt förändringsarbete lönar sig.

Anna Wickman
Kommunikationschef Fackförbundet ST


Dela sidan: