För tre år sedan köpte Facebook upp VR-företaget Oculus och den 18 april lanserade man en beta-version av funktionen Spaces. Tanken är att användare med hjälp av avatarer ska kunna interagera med varandra i en virtuell värld och på så sätt hitta nya sociala användningsområden för vr. 

Efter snabbt arbete lanserar researrangören Ving nu ett pilotprojekt för funktionen.

– Äntligen kan man uppleva 360-filmer och bilder tillsammans med flera andra människor och detta är bara början, i en nära framtid kommer man att kunna kommunicera och dela upplevelser med varandra, säger Jonas Carlson Almqvist, senior web developer på Ving/Thomas Cook med erfarenhet av "immersive media" sedan 90-talet.

Ving menar att man ser stora möjligheter att visa upp både resmål och hotell med den nya Facebook-funktionen.

– Funktionen ger oss möjlighet att nå våra kunder på ett nytt innovativt sätt och på sikt kan våra reserådgivare och kunder mötas i Vings värld virtuellt för guidade turer. Vi vill gärna testa ny teknik och ligga i framkant, därför har vi gjort det här testet för att se om det är något som vi vill satsa på i framtiden, säger Karin Eriksson, social media manager på Ving.

För att kunna ta del av Facebook Spaces måste man ha tillgång till ett Oculus Rift-headset samt ett Facebook-konto.