Mediebranschen förändras i rasande fart, med ny teknik behövs nya tankegångar och KPI:er.

Anna Englund, MEC, Tina Jarlerud, BMW, Joakim Claesson, Schibsted samt Malin Häger, TV4, samlades under Stockholm Media Weeks andra dag för att diskutera balansen och den optimala kundresan med moderatorerna Claes de Faire och Ebba Kilman.

TV4 avslöjade på scen att de nu har tre miljoner identifierade användare på TV4 Play. För viewability räknar man med 15 minuter sammanhängande tittande per vecka.

– Vi har 27 minuter och satsar personifierat, meddelade Malin Häger.

Moderator Claes de Faire:

Överger ni räckviddsaffären nu?

– Nej, räckviddsaffären är bättre än någonsin.

Vad hindrar er från att släppa på allt material då?

– Vi måste vara smartare, vi använder datan vi har för att driva eget innehåll, säger Malin Häger.

– Jag vill slå ett slag för relevansen. Annonsörerna måste arbeta aktivt med att se till att få relevanta budskap. Räckvidden spelar ingen roll om inte relevansen är tydlig, säger Tina Jarlerud.

Ebba Kilman:

Att bli jagad av annonser lär vara en utmaning?

– Ja, men än är vi inte anpassade för att göra så många budskap att vi kan bli så riktade. Vi har inte den budgeten. Vår pricksäkerhet ska vara bra, men den kan inte bli på bekostnad av relevanta budskap, säger Tina Jarlerud.

Joakim Claesson:

– Det handlar inte bara om att styra datapunkter. Det handlar om att skapa intressanta redaktionella miljöer och platser att annonsera på.

Anna Englund, MEC:

– Som annonsör måste du få ihop extern och intern kommunikation. Prata med marknad, it och sälj på samma gång.

Vad är ni bäst på då?

– Räckvidd, säger Joakim Claesson.

– Konvertering är vi inte bra på. En utmaning är ju att mycket av den teknik som finns idag inte är anpassat för rörligt utan på andra industrier, säger Malin Häger.

Anna Englund:

– Facebook är ju en bra konverteringskanal där man enkelt kan segmentera och det går att komplettera till allt.

Malin Häger:

– Annonsörer och medieköpare hade en stor ambition om att de kunde förflytta dyra tunga köp till mer mätbara. Men man tappade förmågan att konvertera. Utmaningen är densamma som alltid, vi måste ha en balans mellan det stora och smala.

Mer från Stockholm Media Week i Resumé Insikt Media. Bland annat AI-special med Google-chefen Johan Eriksson. Pren här.