Det var Alexander Lydecker, försäljningschef på Bonnier News, Örjan Frid, vd på Eniro och Eva Burman, chefredaktör på Eskilstuna-Kuriren som möttes i en paneldebatt under Stockholm Media Weeks andra dag.

– De globala aktörerna är våra frenemies. Med tanke på hur mycket annonspengar som går till Facebook är det många som tror att det kommer vara the shit i framtiden. Men det är inte sant. Vi jobbar med och mot Google och Facebook, säger Alexander Lydecker.

Moderatorn Claes de Faire: Vad har ni att sätta emot?
– Vi fokuserar på kvalitativt innehåll. Vi är trygga i våra kärnvärden som är publicistik och trovärdighet.

Så traditionella kärnvärden räddar Bonnier News?
– Ja, plus att vi under stress investerar väldigt mycket pengar i teknik, innovation och affärsutveckling.

Är Facebook den största trafikdrivaren till Expressen?
– Våra interna kanaler är främsta. Facebook kandiderar på topp tre.

Vilka är de andra två?
– Jag vet att du vill sätta dit mig. Sociala medier överlag är en stark trafikdrivare till vårt innehåll.

Eva Burman lyfter fram exempel på när Eskilstuna-Kurirens lokala trafik har blivit global. Några av dessa är granskningen av Linda, som omplacerats över 40 gånger. Ett annat exempel är den uppmärksammade granskningen av högerextrema Granskning Sverige.

Hon tycker att det är den sortens journalistik de kan fortsätta utveckla för att nå ut i en alltmer global värld.

– Vi når ut utanför vårt spridningsområde. Men problemet är att andra lever på vår journalistik. Facebook, Google och public service som lokalt rewritar allt vi gör. Kvällstidningarna också. I exemplet med Linda fick Aftonbladet stor publicitet när de publicerade samma story som vi avslöjat tre månader tidigare. De är inte bra på att kredda, säger hon och fortsätter:

– Vi låser in mycket av vårt material, och där har vi ett stort problem med Facebook. Deras algoritmer sänker vår räckvidd.

Örjan Frid, vd på Eniro, ser andra problem för journalistiken än att specifikt annonsaffären är hotad.

– Hotet är de sociala medierna i sig. Jag som konsument vill betala för bra journalistik. Men med fake news försvinner förtroendet för journalisterna och vi får färre journalister. När betalningsviljan för journalistik kommer att öka, kommer det inte finnas någon journalistik kvar att betala för, säger han.

Eniros problem bottnar i annonsörerna, inte användarna.

– Alla, hårfrisörskor som pizzerior, håller på med Google och Facebook men de vet inte hur de ska göra för att nå räckvidd. Nu jobbar vi på att de små företagen ska digitalisera sig. Den lilla företagaren måste förstå hur den ska komma ut på nätet i dag. Det är vår utmaning. För just nu gör de absolut ingenting.