Hur mycket relevant kunskap har vi egentligen? I en ny kampanj för AFA Försäkringar lyfter ANR BBDO fram allt det onödiga vetandet vi svenskar sitter inne på och ställer det mot frågor som faktiskt betyder något. Till exempel vet 72 procent av svenskarna vem Gunilla Persson är och 47 procent har koll på hur man dansar Macarena. Samtidigt visar undersökningen, utförd av Novus, att bara 15 procent vet hur en kollektivavtalad försäkring fungerar.

– Genom att lyfta den förvånansvärt stora skillnaden mellan olika slags vetande vill vi locka till skratt och igenkänning, säger Linn Svensson, copywriter på ANR BBDO.

Till kampanjen har man även tagit fram sajten Intressant vetande där man kan testa sina kunskap och läsa mer om kollektivavtalade försäkring. Reklamfilmen är producerad av Giants & Toys.

Arbetsgrupp ANR BBDO:

Fabian Lakander, AD

Linn Svensson, Copywriter

Jenny Canborn, PR
Jacqueline Nyman, Senior Account Manager

Pontus Karlsson, Client Service Director

Anna Jensen, Planner

Produktionsbolag: Giants & Toys

Regissör: Henrik Sundgren

Beställare: Camilla Kinnarinen, AFA Försäkring