TV4-Gruppens kanaler levererade under förra året 58 miljarder reklamkontakter, och bolaget drog in totalt 4,3 miljarder kronor.
Carola Lundell är en av personerna som ska se till att TV4-Gruppen håller uppe försäljningen när strukturomvandlingen pressar den traditionella affären.

Hon tycker att bolaget hittills har lyckats bra med att hitta nya intäkter.
– Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla vårt kärnerbjudande inom ramen för ordinarie verksamhet. Utöver det leder jag ett dedikerat team som fokuserar på utveckling av nya, närliggande affärer.

Många mediebolag har problem med att hitta nya tillväxtaffärer, varför tror du att det är så?
– Det är en utmanande balans att å ena sidan försvara och optimera sin huvudaffär och att å andra sidan ge tillräcklig kraft och fokus åt att skapa nya affärer och att våga vara långsiktig. Det är väldigt lätt att hamna enbart i det kortsiktiga, där tror jag många fastnar.

Carola Lundell ger tre råd till de företag som brottas med att skapa nya intäkter:

1. Dedikera resurser.

– Vissa områden bör och ska vara gemensamma för att hitta skala och lönsamhet, men inte i alltför stor utsträckning, för då prioriteras det som är mest brinnande och angeläget på kort sikt. Se det som en intern inkubatorsverksamhet – vissa idéer kommer aldrig lyfta ordentligt och då är det bra att man inte ställt om organisationen på grund av dem, och andra kommer att växa sig starka och över tid integreras i verksamheten.

2. Bygg vidare på de tillgångar som du redan har.
– Det är viktigt att det finns kopplingar till de tillgångar och den position man redan har, så att det finns några komparativa fördelar när man ger sig in i en ny affär.

3. Säkerställ att det finns ett behov.
– Sist men inte minst – utgå från användarna och säkerställ att det finns en nytta och ett behov, upptäckt eller oupptäckt, som ska fyllas.

Du har tidigare jobbat på Coop och Electrolux. Hur värdefull har den bakgrunden varit i ditt arbete på TV4?
– Ett utifrån- och inperspektiv är ofta värdefullt. Dels har jag med mig bra insikter om vad våra kunder kämpar med för utmaningar i dagens medielandskap, dels har jag jobbat länge med digitaliseringens konsekvenser och möjligheter för affären.

TV4-Gruppen har gjort stora förändringar i organisationen, på vilket sätt har det skapat förutsättningar för att vara innovativ i affärsutvecklingen?
– I branscher som befinner sig i stor transformation så behöver organisationen bli mycket mer organisk och konstant utvecklas, nya behov uppstår och nya krav ställs som man behöver ta hand om. Att hela tiden ifrågasätta och öka ambitionsnivån skapar ett klimat som främjar innovation.

Vad kommer man att få lära sig av din programpunkt på Nordic Media Insights?
– Jag kommer djupa i hur vi utvecklar nya, närliggande affärer utifrån annonsörs- och konsumentperspektiv, vad vi lyckats med och vad vi lärt oss på vägen.

Carola Lundell är en av talarna på Nordic Media Insights den 13-14 juni. Läs mer om programmet och anmäl dig här.

Fredrik Svedjetun
red@resume.se