Dela sidan:

Konsultbyrån Kantar Millward Brown har under det senaste året testat 40 stycken digitala reklamfilmer runtom i Norden. Filmerna har testats med hjälp av testverktyget Link, ett verktyg som tidigare använts för andra medier men nu alltså används även för digitala filmer. Filmerna testas mot en branschstandard där man ser hur kampanjen presterat i jämförelse med andra kampanjer inom samma bransch i förhållande till tydlighet, igenkänning, vilja att agera efter reklamen, unicitet samt en rad emotionella parametrar. Filmerna testas live i YouTube eller Facebook-miljö.

Vinnarna är Bregottfabriken (Sverige), Samsung Craftmanship (Finland), Hjertestarter från Tryg (Danmark och Norge). Gemensam nämnare för varje lands vinnare är att filmerna har en tydlig historia och en engagerande berättelse.

– Vinnaren i Norden är den norska Tryg-annonsen, Livbøye. En stark och känslomässig film som känns väldigt nära det verkliga livet. En äldre man går ner mot stranden för att rasta sin hund och märker att livbojen har försvunnit. Han tittar ner på stranden och ser en grupp tonåringar som stökar runt, kör mopeder och är högljudda. Han närmar sig gruppen, upprörd över att de leker med livbojen. Kanske får du också gåshud när den äldre mannen kommer närmare och inser att ungdomarna inte stökar runt för skojs skull. De har räddat en man från att drunkna. Budskapet om att Tryg stöder strandsäkerheten, går hem hos tittarna. Reklamen har också en utmärkt, subtil branding i början av filmen. Testet visar att relativt få tittare väljer att hoppa över annonsen, och de som hoppar över den kommer fortfarande att hinna förknippa den med varumärket som syns redan i filmens första scen, säger Björn Söderin, vd på Kantar Millward Brown i Sverige.

Vinnaren på den svenska marknaden blev alltså Bregotts långkörare Bregottfabriken.

– Det är bra att få ytterligare bevis för att det starka reklamkonceptet ’Bregottfabriken’ är så populärt att det även fungerar i nya mediekanaler. En av nycklarna till framgången är att vi har arbetat långsiktigt med samma koncept i över 20 år nu. Vi kommunicerar naturligt gott, ett kärnvärde som direkt förknippas till de naturliga ingredienserna, och som förmedlar en varm känsla med glimten i ögat. Nu ser vi fram emot kornas framtida reflektioner om vad vi människor har för oss i världen utanför kohagen, säger Katarina Klingberg, senior brand manager på Arla Foods.

Kantars tester visar att digital video har bättre resultat i form av köpintention och inställning till varumärket än traditionell displayannonsering. De digitala videokampanjerna lyckas dessutom nå räckvidd inom målgrupper som vanligtvis inte tittar på tv, samtidigt framhåller man att det är enorm skillnad i kvalitet mellan de kampanjer man tittat på.

Slutligen har Kantar identifierat tio nycklar för att lyckas med digitala video-kampanjer.

1. Branding är viktigare än någonsin - integrera varumärket tidigt i annonsen
2. För medier med socialt innehåll ska filmen kunna fungera utan ljud
3. Undvik för många budskap – det viktigaste är att förmedla ett positivt intryck
4. Engagera tittarna från första början – det försenar att de hoppar över annonsen
5. Berätta en god historia
6. Använd specialeffekter/en kraftfull, unik design
7. Använd musik som engagerar tittarna, och som de kan relatera till. Låt musiken vara en del av historien/berätta historien
8. Filmen ska ha precis rätt längd för att berätta just din historia
9. Använd humor och få tittarna att känna sig bekväma
10. Känn personerna du talar till - kommer den kreativa idén att resonera tillräckligt starkt med målgruppen? Kan ditt varumärke äga den?


Dela sidan: