Dela sidan:

HR2020 skulle skapa en mer jämställd reklambransch och öka mångfalden på Sveriges byråer. Men kommittén lades ned 2015, i samma veva som David Orlic (i dag vice vd på Prime) tog över som ordförande för Komm. Ett beslut som i dag kritiseras av Emmeli Österdahl, en av medlemmarna i HR2020.

– Jag vet att Komm nu storsatsar på effektivitet men det är synd att man inte då ser sambandet mellan effektiv reklam och en jämställd bransch. Vår bransch lider ju också av lönsamhetsproblem och vi vet att jämställda företag är mer lönsamma så det borde vara ännu ett argument, säger Emmeli Österdal, som i dag är creative director på MRM McCann.

KARTLÄGGNING: 1 av 10 kreativa chefer är kvinna

När Resumé hör av sig till David Orlic efter vår kartläggning av jämställdheten på Sveriges största reklambyråer ber han om att få svara på frågorna via mejl.

Varför lades HR2020-kommitén ned?
– Jämställdhet och mångfald är inga särintressen. De är en del av kärnverksamheten och måste vara närvarande i alla förbundets arbetsgrupper och kommittéer. Alla samäger de här frågorna. Ingen slipper undan.

Vilka områden prioriterar ni istället?
– Jag vänder mig emot att vi skulle prioritera något annat i stället, det stämmer helt enkelt inte. Komm fokuserar på entreprenörskap och ledarskap för att stärka medlemsbyråernas affär. Jämställdhet är en helt grundläggande del av det.

Hur jobbar Komm för en mer jämställd reklambransch?
– Förbundet ändrade stadgarna 2012 och bestämde att man aktivt skulle arbeta för ökad jämställdhet i branschen. Sedan dess har man påvisat de befintliga skillnaderna genom att presentera årlig lönestatistik, med resultatet att löneskillnaden mellan manliga och kvinnliga art directors är lägre idag. Samtidigt har man lyft fram kvinnliga förebilder för att inspirera en ny generation talanger, bland annat genom boken Mad Women – A herstory of advertising. 2014 lanserades initiativet "en av tre" tillsammans med Film&TV-producenterna för att öka antalet kvinnliga reklamfilmsregissörer – på tre år har siffran ökat från fem kvinnliga regissörer till över trettio. Sedan stadgeändringen har Guldägget haft lika många kvinnor som män på ordförandeposten. Internationellt har Komm skickat fler kvinnliga än manliga juryledamöter till tävlingar som Cannes Lions, för att också driva frågan på en global arena.

Vilka förändringar har ni genomfört sedan du klev på ordförandeposten?
– Vi har en jämställd styrelse med stor kompetens och personligt engagemang i frågor som rör HR och ledarskap. Entreprenörskommittén har gjort insatser för att få fler kvinnor att starta byråer och på så sätt ändra obalansen i ägandet. Utbildningskommittén driver just nu frågan om framtidens kreativa ledarskap – jag tror personligen att vi kommer se en stor förändring i vilka kunskaper och egenskaper som behövs för att vara en framgångsrik CD framöver. Sedan kan man också nämna talangprojektet #SthlmOp, där 300 tjejer och killar från Stockholms ytterstadsdelar får sommarjobb på 50 byråer. Nu i juni genomförs det för tredje året.

Finns det något område där du känner att ni kan/kunde gjort mer?
– Förbundets kansli består av fem personer som gör ett fantastiskt jobb. Den riktiga förändringskraften finns hos förbundets 300 medlemsbyråer. Alla kan alltid göra mer.

Kommentar till att bara 4 av de 30 största byråerna har kvinnliga creative directors?
– Det finns väldigt många väldigt bra kvinnliga kreatörer. Det här är ett stort slöseri med all den talang, kompetens och erfarenhet som finns i branschen.

Hur kommer det sig att det ser ut så här?
– Kanske för att vi lever i ett ojämlikt samhälle där vissa grupper behöver jobba dubbelt så hårt för att betraktas som hälften så bra. Men de som jobbar dubbelt så hårt blir i själva verket dubbelt så bra. Förhoppningsvis kommer det att synas i statistiken framöver.

Komms vd Jessica Bjurström är precis som Christina Knight nöjd med vilken förändring man lyckades åstadkomma med HR2020. Hon tillägger att det ser lite bättre ut i branschen i stort jämfört med Resumés kartläggning. Enligt Komms senaste löneundersökning som bygger på underlag från 100 medlemsbyråer, så är en av fyra creative directors en kvinna.

– Det är ett långsiktigt arbete som fortsätter. Jag tycker att HR2020 har gjort stor skillnad i att sätta frågan på agendan. Precis som vårt och Roygalans gemensamma initiativ "En av tre" så handlar det om att det ska vara pinsamt för byråer eller aktörer som inte arbetar med jämställdhet. Och där är vi i dag, men det innebär inte på långa vägar att vi är färdiga.

– Jag minns när jag tillträdde som vd för Komm och Resumé ställde frågan "vad ska du göra åt gubbväldet". Då lovade jag att avsätta några hundra tusen kronor varje år till jämställdhetsarbete och det gör jag fortfarande även om vi har kommit så pass långt att jämställdhetsfrågan är en del av vårt integrerade arbete för att stärka byråernas affär. Men vi satsar på jämställdhet lika mycket som när HR2020 var igång.

Hur kommer det sig att det ser ut så här på de största byråerna?
– Jag vet inte riktigt, det är en fråga som du ska ställa till byråerna.

– Jag tycker att förändringen märks tydligt på Guldägget där det för varje år är fler och fler kvinnor som går upp på scenen. Så såg det inte ut 2012.

Hur ser du på mansdominansen i exempelvis Platinaakademin?
– Det är ett pris som belönar en kreatörs livsgärning. Om man ser till historien i vår bransch så är det inte så förvånande att det ser ut som det gör. Jag försöker i stället titta på vilka som vinner Guldägg, kycklingsstipendiater och Young Lions

I sitt arbete pratar Jessica Bjurström med byråchefer om frågan, både i den nationella och internationella kontexten. I seminarier inför exempelvis Guldägget ser hon till att ha en jämn representation bland kreatörerna.

– Sen tycker jag att ett initiativ som Guldvågen också har gjort ett fantastiskt jobb med att lyfta frågan och ge en samlad bild av jämställdhetsfrågan som inte bara handlar om att räkna huvuden.



Dela sidan: