Dela sidan:

VisitSweden har på olika sätt marknadsfört Sverige som turistnation genom åren. 2012 belönades Volontaire med en Grand Prix i Cannes för "Curators of Sweden". Den nya kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors och lyfts fram i flera amerikanska branschmedier.

För att lyfta Sverige på den amerikanska marknaden har Visit Sweden lagt upp vårt avlånga land, från Treriksröset i norr till Smygehuk i Söder, på Airbnb. Det gör att besökarna kan upptäcka svenska platser och en natur på ett sätt som de vanligtvis inte gör på bostadsdelningstjänsten.

–  Det här är möjligt tack vare den grundlagsskyddade Allemansrätten. Idén om att alla har rätt till naturen ligger i alla svenskars DNA, säger Visit Swedens USA-chef Jenny Kaiser.

Kampanjen ska visa att Sverige-besökaren får tillgång till något som de inte kan nyttja i något annat land. Kampanjen är framtagen av F&B tillsammans med Airbnb och det är första gången delningstjänsten samarbetar med en turistorganisation.

Och givetvis innebär inte kampanjen att allt i Sverige är gratis. De som är intresserade och scrollar ner när de exempelvis utforskar skärgården får tips passande hyresobjekt.

Agency: Forsman & Bodenfors
Client: Visit Sweden
Title: "Sweden on Airbnb"
Team at Visit Sweden: Jennie Skogsborn Missuna, Peter Holmberg, Jonas Overödder och Lotta Thiringer, Jenny E Kaiser, President Visit Sweden US
Account Directors: Ann Spennare Bengtsson, Olle Victorin
Art Director: Johan Eghammer, Johanna Hofman-Bang, Ted Mellström, Josefin Roxeheim
Copywriter: Marcus Hägglöf, Pontus Levahn, Agnes Uggla
Writer: Lycke Ramel
Designer: Johan Fredriksson
Account manager: Johanna Bringefält
Agency Producer: Jens Odelbring
Digital Producer: Peter Gaudiano
PR Strategist: Robert Johnsson
Planner: Daniel Sjöstrand
Jenny Ring - Music Supervisor

Airbnb:
Jeanne Salvanes 
Tony Högqvist
James Goode
Zoe Russell-Turner
Lulu Skinner
Philipp Schrage
Hannah Hughes

 


Dela sidan: