Dela sidan:

Förra våren köptes Nöjesguiden upp av HKM Media Group. Då var det ett bolag som krisade ekonomiskt och som inte gett ut en tidning på över ett halvår. Sedan dess har de inte bara relanserat det tryckta magasinet, utan även adderat både ytterligare en edition av magasinet och ett antal särtryck.

Pelle Tamleht har agerat tillförordnad chefredaktör under tiden Jenny Nordlander varit föräldraledig och dragit ett tungt lass under förändringsresan. Nu blir han befordrad till vice vd och ansvarig utgivare för samtliga produkter, inklusive engelskspråkiga Totally. Jenny Nordlander är nu tillbaka och kvarstår som chefredaktör på Nöjesguiden. 
– Min roll kan liknas vid en publishers. Jag blir operativt ansvarig för hela personalen, säger Pelle Tamleht till Resumé. 

Hur känns det att axla helhetsansvaret för bolaget?
– Utan att låta förmäten känns det naturligt. Jag har haft de flesta rollerna här sedan jag började. Nu är jag den som varit på bolaget längst om man räknar med tiden som frilans. Det är minst lika roligt som förut, om inte ännu roligare. Jag lever varumärket och älskar att gå ut på krogen, trots att jag passerat 35 år.

Det senaste året har Nöjesguiden återigen öppnat filialer i Malmö och Göteborg. Det är ett helt annat ljud i skällan jämfört med tidigare. 
– Det har skett flera ägarbyten sen jag kom in på Nöjesguiden. Hela mediebranschen har varit en bergochdalbana och gått igenom ett par stålbad. Det är häftigt att en gratistidning har lyckats överleva i 35 år på det här sättet, och att vi är större än vad vi tidigare varit. Men det har också varit många jobbiga stunder.

Hur väl står ni rustade för framtiden nu?
– Bra. Det underlättar att vi ingår i ett större sammanhang. Back office och liknande kan vi dela med koncernen. Det var extremt tufft att överleva som ensam titel vilket vi gjorde länge. Nu har vi 40 titlar som delar på tryck, distribution och rena ekonomifunktioner. 



Dela sidan: