Dela sidan:

Att följa utvecklingen runt tidningen Metro började som ett drama men känns allt mer som en fars.

Jag tvivlar på att Metros nya ägare har en seriös affärsplan eller en strategi. Om de har det, bygger strategin rimligen på att man på sikt vill kapitalisera på sitt starka varumärke på nätet. Problemet är bara att man med sitt eget agerande under kort tid drastiskt har försämrat Metros anseende.

Efter den minst sagt olyckliga intervjun med högerextrema Nyheter idag har Metros ägare försökt att krishantera genom att utse Mats Qviberg till syndabock. Trots att Christen Ager-Hanssen själv var med under intervjun.

Det har möjligen hjälpt i det korta perspektivet. Men känslan är fortfarande att vi bevittnar en bilolycka i slow motion.

Metro har alltid varit en skola för unga begåvade och ambitiösa journalister. Nu har de nya ägarna gjort att många tvivlar på om de förstår journalistikens och publicistikens grundläggande principer.

Mediernas affär bygger på att man har en nära och stark relation med sin publik. Allmänheten, läsarna och kunderna måste kunna lita på vad medierna säger. Om det finns anledning att tvivla på att man kan lita på en tidning så är man illa ute. Det som tar år att bygga upp kan raseras på några dagar. Det är också exakt det som har hänt med Metro.

Utan en stark relation med läsarna kommer annonsörerna att hitta nya vägar för att marknadsföra sina produkter. Och utan annonsörer är en gratistidning ingenting.

Jag hoppas att Metros nya ledning gör en omstart och hittar tillbaka grunderna för vad som har gjort Metro till en framgångsrik tidning.

Givetvis måste man utveckla den gamla affären för att kunna överleva i en ny tid. Men att vända upp och ner på allt utan att visa hur kartan framåt ser ut verkar inte klokt. Särskilt inte i kombination med att uttrycka svagt förtroende för den egna redaktionens kunnande.

Om Metros nya ägare haft en strategisk plan för hur de tänker sig tidningens framtid kan man konstatera att de offentliggjort den som om den vore ett examensarbete på Konstfack. Om det skulle visa sig vara på det sättet: Hatten av, det var en performance som tog oss alla med på en fantastisk resa och fick oss att tänka i nya banor. Precis som stor konst ska göra.

Här är Resumés bevakning av Metro under den vecka som gått:

Ager-Hanssen: Mitt initiativ att få bort Qviberg
Metros nye ägare jagas av Kronofogden
Tidningen Metro till salu

***

Läs Andreas Rågsjö Thorells intervju med Åkestam Holsts creative director Magnus Jakobsson. Jag gillar inställningen att det inte funkar att leva på gamla meriter. Att man måste orka att lära sig nya saker genom hela yrkeslivet.

***

Den kategorivinnare i Resumés ranking av 150 Superkommunikatörer som lockat mest läsning är handbollsproffset Linnéa Claeson. Hon drar offentligt ner brallorna på alla män som trakasserar och sexualiserar kvinnor. Jag är glad över att Resumé uppmärksammar en person och en förbild för unga kvinnor, som handgripligen visar hur man hanterar idioter.

Intervjun med Linnéa Claeson finns här.

Hela listan med Näringslivets 150 Superkommunikatörer finns att läsa här.

***

Pelle Tamleht, ny vice vd på Nöjesguiden "lever varumärket".

En gång i tiden var han, nu ska ni får höra ungdomar, medlem i "Sveriges nya skandalband".

Mer om det här.

***

Resumé har i veckan granskat hur det står till med jämställdheten bland landets kommunikationsbyråer. Resultatet är deprimerande, i nio fall av tio är en kreativ chef på en byrå en man. Som konstateras i artikeln – det är inte bra ur någon synpunkt. Det är heller inte bra för affärerna, det argumentet om något, borde bita.

***

Jag är stolt över att Resumé om ett par veckor kommer att vara värd för vår internationella mediekonferens Nordic Media Insights. Vi har jobbat hårt under ett drygt halvår med att skapa ett riktigt vasst program för NMI. Jobbar du med medier och/eller vill förstå mediebranschens framtid är det här konferensen för dig.

Läs mer om programmet här.
Vi har under veckan publicerat intervjuer med några av talarna:

Trump får New York Times att slå alla rekord
TV4-chefens viktigaste råd för nya intäkter
Eurosports vd: Sorgligt att se länder där allt ligger bakom en betalvägg

***

Financial Times har avslöjat att Cristina Stenbeck är aktuell för att ta plats i Spotifys styrelse. Creddigare än så blir inte en styrelseplats. Börsnoteringen av den svenska tech-storheten verkar rycka allt närmare. Aktien kan mycket väl bli en folkaktie, sin amerikanska notering till trots.

***
Hockey-VM till TV3 och SVT – igen. Jag minns hur det var 1989. VM drar uppenbarligen tittare, men jag tillhör snobbarna som tycker att hockey är larv och att fotboll är kultur.

Läs mer här.

***
Vilket skiftbyte som är på gång i Forsman & Bodenfors.

***

En av Sveriges mest prisbelönta grävreportrar är Expressens David Baas, specialiserad på nazism, Sverigedemokraterna och organiserad brottslighet. Han har, i min värld mycket oväntat, kommit ut som operakritiker. Tillsammans med reportern Gunilla Brodrej sänder han live från varje uppsättning av Niebelungens ring som nu sätts upp på operan i Stockholm.

Att David Baas förefaller älska den store antisemitiske kompositören Wagner är i sammanhanget lite pikant.

Jag gillar också att Brodrej och Baas talar om opera som om det handlade om ett toppmöte i Allsvenskan.

***

Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du reklamgurun Åsk Wäppling i #helgintervjun. I veckans #karriärsöndag har vi intervjuat Åsa Jamal som lämnar TV4 för Telia.

***
När du läser det här är jag i Köpenhamn.

God weekend, som danskarna säger.



Dela sidan: