Dela sidan:

Det är mycket snack om filterbubblor just nu. Många sanningar som susar förbi i like-hungriga statusuppdateringar på LinkedIn är långt ifrån korrekta, och det krånglar bara till det om sådana förenklingar får fäste. Låt oss därför reda ut lite grundläggande teknisk fakta och prata om de rent konkreta utmaningar som algoritmerna förser oss med idag och i framtiden.

Jag inleder med en sammanfattning av hela den här texten och kanske det viktigaste ni som läsare behöver ta med er. Nämligen; algoritmer filtrerar inte bort sådant vi inte gillar. Algoritmer filtrerar bort sådant vi inte engagerar oss i. Likaså prioriterar den att visa innehåll vi faktiskt engagerar oss i. Det man generellt engagerar sig i brukar vara sådant man starkt håller med om, ELLER, trumvirvel; starkt motsätter sig. Och av det kan vi alltså dra slutsatsen att vi rimligtvis inte bara exponeras för artiklar som stämmer överens med vår världsbild utan också exponeras för innehåll som går emot vår världsbild.

En algoritm bryr sig inte om mjuka värden som att "tycka om" eller "inte tycka om". Den lever på ettor och nollor. Ett engagemang är rent krasst en vilja att se mer av någonting, oavsett om engagemanget kommer i form av en fördömande kommentar under en obehaglig video eller om det är ett hjärta under ett sött foto på en hundvalp. En algoritm väljer att inte läsa in dina känslor. Vårt nyhetsflöde är alltså inte så polariserat som många vill få det till.

"Men du Amanda, jag skriver faktiskt aldrig upprörda kommentarer eller skickar arga gubbar, så du har fel". Nej. Det har jag inte. För även om du menar att du inte engagerar dig i material du inte tycker om så finns det garanterat ett antal personer i ditt nätverk av vänner på Facebook som skriver upprörda kommentarer under material de inte tycker om. Och genom den sociala spridningen från dessa interaktioner exponeras du också för detta innehåll, som du inte håller med om. Det är viktigt att inte glömma bort att nätverk i sociala medier sällan är hundra procent homogena nuförtiden, varken i åsikter eller surfbeteende.

Summa summarum. De här filterbubblorna vi pratar så mycket om består alltså inte bara av saker du håller med om eller som överensstämmer med din världsbild. Det är näst intill omöjligt, rent plattformstekniskt. Oavsett vad den där killen sa efter Brexit.

Men. Det såklart inte frid och fröjd för det, för hur mycket vet vi egentligen om den procentuella fördelningen mellan positiv och negativ interaktion på individnivå? Det är ju HÄR det blir intressant - eftersom det rimligtvis leder till ungefär samma procentuella fördelning i det innehåll som visas för dig.

Det här är frågor som är extra viktiga för de kandiderande politiska partierna att skapa en strategi kring. Speciellt inför det kommande valåret. Varför? Jo, för tidigare har förmågan att beröra inte varit direkt kopplad till distributionen av ett budskap. När det gäller reklam har annonsören fått sina kontakter i de traditionella medieslagen oberoende av hur målgruppen har mottagit strategin, budskapet och det kreativa innehållet. Men nu lyder vi inte under samma regler längre.

Ett tydligt exempel på ett parti som har hittat sitt recept är Sverigedemokraterna. Med sina provocerande budskap och lättköpta retoriska poänger (se Trumps digitala valkampanj) drar de till sig det enda som spelar någon roll när det kommer till det rent spridningstekniska; interaktioner, vare sig de är positiva eller negativa. De kommer åka räkmacka och klara sig undan med mycket lägre annonsbudgetar och få högre share of voice än de andra partierna.

Så, hur angripa detta? Jo, med insikten att "filterbubblor" skapas av både positiva OCH negativa interaktioner så bör vi genast börja leka med budskap och strategier, både ur ett spridningstekniskt och ett rent kommunikativt perspektiv. Det finns nycklar, det gäller bara att identifiera dem - och veta hur man ska använda dem.

Psst.. Om någon skulle kunna tänka sig att genomföra en kvantitativ undersökning av andelarna negativ-positiv interaktion hos användare i olika demografiska grupper så hojta till, ingen är mer intresserad av en sådan än jag.

Amanda Oxell
Digital strateg, Maxus, grundare av Annonsrådet


Dela sidan: