Under Guldäggsgalan för snart en månad sedan belönades Garbergs Malmö med ett silver i kategorin direkt för kampanjen #snackaomhat. Nu är man tillbaka med en uppföljning på den framgångsrika kampanjen.

Med syftet att hjälpa föräldrar hänga med i sina barns digitala språk lanseras en ordbok för språket – kidish. För de som inte får tag på boken finns ordlistan även på kidish.se.

– Med bättre koll på vilka ord och uttryck som unga använder sig av så blir det lättare att prata om det som händer på nätet. Förra året var vårt mål att uppmärksamma hatet. I år ville vi skapa ett verktyg för föräldrar, pedagoger och andra vuxna i barns närhet. Desto tidigare stöd, desto större chans att tidigare stoppa kränkningar, hat och hot, berättar Lina Brunzell, art director på Garbergs Malmö.

I samband med ordboken visar man även upp hur det kan låta när några föräldrar får gissa vad ord som kalle, lallish, bake och fishgape egentligen betyder.