Dela sidan:

Resumé har tidigare berättat om Signal Signal som erbjuder bevakning av det som sägs i etermedier. Tjänsten är ny och erbjuder ett komplement till de textbaserade mediebevakningarna som dammsuger tidningar och sajter. Nu har de för första gången gjort en studie av hur resebolag har omnämts av influencers i podcasts och Youtube-klipp under de senaste två månaderna. 
– Vi har studerat varenda minut och sökt efter de ledande aktörerna inom branschen, säger Signal Signals vd Tor Rauden Källstigen.

Studien visar att SAS är det mest omnämnda flygbolaget. Det visar sig dock vid en närmare studie att detta framförallt beror på debatten runt den kvinna som nekats arbete för att hon bar slöja.
– Det är spännande att det är så tydligt att det kan bli drev även inom influencervärlden. Man har inte kunnat ser hur budskap sprids i de här kanalerna tidigare, men det blev tydligt i SAS-fallet, säger Tor Rauden Källstigen.

Allra flest omnämningar fick SJ, mycket på grund av en tågolycka men också tack vare nya tekniska landvinningar på området. Två exempel på reseföretag som lyckades väl med att få ut positiva budskap kring sig själva var Ving och Apollo. Förklaringen är att de jobbat framgångsrikt med nativebudskap bland influencers.
– Man ser tydligt hur mycket fler träffar det ger. 

Vad tillför den här typen av undersökning?
– Generellt har talade medier blivit väldigt viktiga. 2,2 miljoner svenskar lyssnar på poddar varje månad enligt Orvesto. Tros det har det inte gjorts några undersökningar av vad som sägs. Att kunna belysa den här delen av medielandskapet och inte bara gissningar är helt unikt, hävdar Tor Rauden Källstigen.

Varför valde ni att titta på reseaktörer?
– Det kändes extra spännande, dels eftersom att mycket händer i världen på ett politiskt plan. Men också att sommarsäsongen står inför dörren och resebolagen står på tårna.

FAKTA/Om studien:
Studien är gjord baserad på Signal Signals data om det svenska talmedielandskapet. I snitt analyserar tjänsten 100-300 timmar ljud dagligen, från ca 1500 olika podcasts, Youtube-kanaler, TV- och radioprogram. I studien har fokus lagts på att undersöka vad som sägs i s.k. influencer-kanaler: podcasts och Youtube-kanaler. Data från den 1 april 2017 och framåt har analyserats. Totalt rör det sig om ca 10 000 timmar innehåll som gåtts igenom.



Dela sidan: