De fem influencers som fälls är Elin Lewenhaupt för två inlägg om klocktillverkaren Daniel Wellington på Instagram, Isabella Löwengrip för två inlägg om sitt eget märke LCC på Snapchat, Anitha Schulman för inlägg om Accent på Instagram, Amanda Schulman för inlägg om vitaminer från Better You på Instagram och Rebecca Fredriksson för inlägg om Björn Borg på Instagram.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) väljer att fälla både influencern och företaget som influencern gör reklam för. Även förmedlaren Relatable fälls för inlägget om Björn Borg i Rebecca Fredrikssons inlägg. I samtliga fall handlar det om svårigheter för mottagarna att identifera reklamen som sådan. Nämnden slår fast att det bör finnas en tydlig reklammarkering i början av texten i exempelvis ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommersiella karaktär genast framgår på annat sätt.

Det är inte första gången som välkända sociala medier-profiler blir fällda av RON. 

Isabella Löwengrip fälldes för smygreklam så sent som i januari, vilket Resumé rapporterade om. Den gången handlade det om bristande annonsmärkning i hennes blogg.

Youtubern Lisa "Misslisibell" Jonsson blev ett pilotfall kring smygreklam i sociala medier, efter en anmälan av Komms dåvarande ordförande Gustav Martner