Dela sidan:

Du har sett den lite här och var: i tvättstugan, vid flytten eller ute i förrådet på landstället. IKEA:s blå och praktiska plastbag har blivit en favorit hos många och i år firar den 30. Nyligen har det fått nytt liv i form av hundtäcken och kepsar, visats upp som modeaccessoar och assisterat som träningsredskap.

Men i den nya reklamfilmen fokuserar IKEA på de praktiska kvaliteterna. Faktum är att fulmen påbörjades redan i februari – två månader innan Balenciagas väska blev en snackis.

Byrån som ligger bakom konceptet är Acne, som även var med och tog fram IKEA:s blixtkampanj "The Original". 
– Detta engagemang värderades nog framförallt av arbetsgrupperna på Acne och IKEA som jobbat med Frakta-kampanjen. En vild gissning är att modedesignern delade en liknande känsla som vi. Det har varit fantastiskt att se så många människor dela och kommentera annonsen och att det fortfarande pågår ökar upprymdheten desto mer. Människor runt om i världen "hackar" och modifierar fortfarande Frakta. Det är fint att se sådan kreativitet och entusiasm,msäger Johan Holmgren, creative director på Acne, i en kommentar.

Arbetsgrupp 
Byrå: ACNE / IKEA CREATIVE HUB
Kund: IKEA
Creative Director Johan Holmgren
Creative Director IKEA Morten Kjaer
Art Director Tiago Pinho
Copywriter David Aronson
Regissörer Tompa & Rondo
Projektledare Lovisa Friman Bendz
Executive Producer Fredrik Skoglund
Producer Tim Mardell
Managing Director Ori Mace
Assignment Leader IKEA Creative Hub: Louice Alvarsson
Client IKEA: Simone Page



Dela sidan: