Dela sidan:

I min förra krönika pratade jag om olika sätt att försöka se in i framtiden, till exempel via Marshal McLuhans tetradfrågor. En annan effektiv strategi för att förutsäga framtiden är att presentera så starka scenarios att de blir självuppfyllande.

Mark Zuckerberg avslöjade för ett tag sedan att han inte bara är vd för världens största sociala media-plattform och nybliven småbarnspappa. Han har också lagt ungefär hundra timmar på ett "personligt mål" vilket var att programmera en artificiell intelligens som styr hans hem.

Detta projekt presenterades med en serie postade filmklipp. Filmerna handlade om Mark, hans fru och deras lilla dotter och hur de interagerar med sitt intelligenta hem. Allt var förpackat i en rätt märklig produktion, där egentligen bara pålagda skratt fattades för att det skulle kunna klassas som en sitcom snarare än ett hemma hos-reportage, dokumentär eller officiellt uttalande från en av världens mäktigaste börs-vd:ar.

Uppblandat med intervjuer om projektet visar filmen uppenbart scriptade situationer där Marks digitala butler "Jarvis" gör lite skojiga fel och missförstår de röstkommandon som familjen ropar ut till husets gömda mikrofoner när de vill styra musik och temperatur. Ni vet - en sån där situation som passar perfekt med lite burkskratt och himlande ögon från den väna hustrun.

I filmen visar Mark stolt att han även byggt in en t-shirtkanon i systemet. Han behöver alltså bara ropa till Jarvis för att en av de gråmelerade t-shirts som blivit hans signatur ska skjutas till honom ur garderoben. Ja, ni fattar. Hade det varit en sitcom hade det varit läge för burkskrattet att övergå till spontana burkapplåder.

Vid första ögonkastet är det ju rätt märkligt att Mark Zuckerberg lägger sin tid och lånar ut sin familj till såna här filmer. Men för den som studerat teorin om hur science fiction-skildringar formar framtiden är det ganska logiskt att teknologiföretaget Facebook känner att de måste investera i sånt här. Teorin är att det populärkulturella narrativet som återfinns i våra fantasier om framtiden (science fiction) sätter ramarna för vad vi som kultur har kapacitet att innovera. Och kanske även acceptera.

Med det tänkandet i ryggen inser teknologiföretag att man borde kunna sätta framtidens teknikutveckling på steroider genom att berätta rätt typ av historier om framtiden. Och Facebook agerar just i fallet med Zuckerberg-filmen i linje med science fiction-författaren William Gibsons klassiska citat: The future is already here, it's just unequally distributed.

Alltså - i framtiden kommer alla ha en tokrolig digital butler som typ serverar t-shirts ur garderoben, inte bara Mark Zuckerberg.

Facebook är för övrigt inte det enda företaget som agerar i linje med den här tankemodellen: Microsoft släppte för två år sedan antologin "Future Visions" där nio prisvinnande science fiction-författare skrev skildringar baserat på vad dom blivit inspirerade av när de hängt lite med Microsofts tekniker och framtidsforskare.

Teorin om att science fiction kan forma framtiden populariserades bland dagens tech-människor av författarna Nathan Shedroff och Christopher Noessel som via sina böcker och webbsajten scifiinterfaces.com hittat mängder av exempel på teknikidéer och entreprenörsgärningar som formats av populärkulturell science fiction.

Ett av de roligaste exemplen de hittat är den oväntade följdverkningen som 80-talets snåla produktionsbudget för Star Trek anses ha haft. Egentligen ville rekvisitabyggarna skapa en rymdskeppscockpit som mer liknande moderna jet-plan (alltså, fullt av knappar och reglage som var individuellt upplysta av dioder) men pengarna räckte inte till sådana ambitiösa scenbyggen när man gjorde TV-serie istället för storfilm. Lösningen blev då att måla rymdskeppets kontrollpanel på transparent plast och belysa bakifrån. Star Trek satte därmed en attraktiv framtidsstämpel på platta touchscreen-gränssnitt. Dessa levde vidare som en inre vision om framtiden hos de unga mediakonsumenterna. Några av dem skulle så småningom börja jobba med att utforma framtidens datorer och mobiltelefoner.

Make it so, som rymdskeppets befälhavare Picard brukar säga.

Men vad händer då i ett samhälle som det vi lever i nu - där populärkulturen i princip bara producerar science fiction-dystopier? Inspirerar det en ny generation av välartade ungdomar som drömmer om att få bygga upp en repressiv och totalitär regim? Eller sporrar det kanske snarare människor att bli de partisanska rebeller som sätter en slägga i regimens övervakande stordator?

En av Facebooks störste ägare och styrelseledamot Peter Thiel är väl medveten om problemet med vår kollektiva dystopiska fantasi. Han menar att det som hotar hela samhället är "failure of imagination of an alternative future" och han sätter alltså ett slags lika-med-tecken mellan kvalitén på vår fantasi om framtiden och kvalitén på den framtid vi faktiskt skapar. Stagnation är effekten när vi inte kan gestalta en bättre framtid. I ett stagnerande samhälle är det enligt honom tveksamt om konstitutionella rättigheter ens kan upprätthållas. Snarare accelererar syndabocksmaskineriet som Thiels favoritfilosof René Girard beskriver i sina texter.

Peter Thiel säger i samma intervju att han tror att mänskligheten skulle vinna på att minska konsumtionen av dystopisk science-fiction och hellre titta på saker som är mer som 70-talets "The Jetsons" - en skildring av en glad familj som lever i farsartad symbios med sin hushållsrobot. Och nu när filmen om The Zuckerbergs släpptes kan man alltså konstatera att Facebook tagit saken i egna händer.

Problemet är väl bara att en rolig film om Zuckerbergs digitala butler, hur välproducerad den än är, har svårt att konkurrera med den flodvåg av inspiration till dystopiscenarios som ges alla aspirerande science fiction-författare av att till exempel läsa en handfull bloggposter om Facebooks integritetskränkande användarvillkor.

***

För just den delen av framtiden är redan här, och är dessutom equally distributed.
Det här, andra delen, i Gustav Martners spaning om framtiden för digitala plattformar, publicerades först i Resumés fördjupande varumärke Insikt. Vill du vara först med krönikor, analyser, guider och case? En prenumeration fixar du här.


Dela sidan: