Dela sidan:

Ni känner igen läget vid det här laget. I lördags skickade Discovery ut ett pressmeddelande där de medgav att förhandlingarna med Telia strandat. På fredag riskerar uppskattningsvis 750 000 tittare (Post- och telestyrelsen) att missa matchen mellan Sverige och Frankrike i Kanal 5. Avtalet går ut den 8 maj och händer inget innan dess drabbas Telias tittare och Discovery Networks annonsörer. Från det amerikanskägda tv-husets sida är det distributören som bär den största skulden.

– Vi var i stort sett överens i onsdags, sedan fick vi beskedet i fredags att Telia skulle prioritera andra affärer. Beskedet kom väldigt plötsligt. Vi var inte alls förberedda på detta och som broadcaster lägger vi nu alla resurser på att läsa konflikten och få förhandlingarna att gå i mål. Vi vill ju nå så många tittare som möjligt med vårt innehåll och har sträckt oss lång i dessa förhandlingar för att nå en lösning. Att nå en stor publik med vårt innehåll är just vad hela vår verksamhet bygger på. Det är med bedrövelse och sorg vi har hamnat i den här situationen och vi kan inte förstå varför de vill betala mindre för vårt innehåll, säger Dan Panas till Resumé.

Discovery Networks press- och kommunikationschef nämner att Telia höjt sina priset för tv-kunderna med 1000 kronor under de senaste fyra åren medan Discovery Netoworks höjt sina kostnader för innehållsproduktion och rättigheter varje år, exempelvis förvärvet av Allsvenskan för några månader sedan och OS för snart två år sedan. Under samma period har Discoverys Networks prislapp gentemot Telia legat stilla, enligt Dan Panas.

– Telia meddelade också till oss att den lösning med ersättningskanaler som de erbjuder kunderna är permanent och inte tillfällig. Det är intressant att HBO och ett antal barnkanaler skulle motsvara OS, VM-kval i fotboll och annat högkvalitativt innehåll, säger han.

Vilket argument ger Telia Sverige för att betala mindre för ert innehåll?
– Det får du fråga Telia.

Du säger att ni sträckt er långt för att möta Telia i förhandlingarna. Hur mycket är ni beredda att ge efter?
– Allt vi begär är en mikroskopisk andel av det Telia får från sina kunder för att ta del av vårt innehåll och vi har erbjudit dem alla våra rättigheter. Vi vill lösa detta och håller alla dörrar öppna för konstruktiv dialog där tittarna blir vinnare i slutändan. Inte minst med tanke på matchen på fredag.

2015 var ni i konflikt med Telia och 2016 med Telenor. Varför hamnar just Discovery Networks i sådana här lägen?
– Det vill jag inte kommentera.

Ligger ni för högt prismässigt?
– I det här fallet är det ju Telia som höjt priset för sina kunder ordentligt medan vår prislapp varit densamma.

Hur stor bedömer du sannolikheten att Telia-kunderna kommer att missa matchen?
– Det vill jag inte spekulera i. Vi hade fått andra signaler tidigare i förra veckan och det var grönt ljus fram till helomvändningen i fredags. Nu lägger vi all kraft på att vi ska kunna mötas, säger Dan Panas som på måndagsförmiddagen inte kände till när nästa förhandling mellan parterna sker.

Vad skulle det innebära för Discovery Netoworks affär om förhandlingarna med Telia inte går i mål?
– Vi har lärt oss av tidigare förhandlingar att man inte ska gå händelserna i förväg. Vi har ett avtal med Telia som löper till den 8 juni och har fullt fokus på att lösa detta.

Jonas Hasselberg är chef för konsumentaffären vid Telia och sitter med vid förhandlingsbordet. Han har en annan bild varför operatören och Discovery Networks inte lyckats komma överens.

– Vi började med förhandlingarna redan förra hösten och har stått långt ifrån varandra från början. Någon lösning har aldrig varit nära och redan från början har vi varit noga med att meddela våra kunder att vi har hamnat i den här situationen om vi inte nått en lösning innan den sista maj. Det var en deadline för att inte hamna i samma läge som under 2015 när konsumenterna blev tagna på sängen. Det är ingenting som gör att vi inte får klagomål. Men det har varit viktigt för oss att vara transparenta gentemot konsumenterna.

Vad är kärnan till att ni inte kan komma överens?
– Det handlar dels om rättigheter. Vi har byggt en tv-tjänst för att möta kundernas on-demand-beteende och i förhandlingen är vi inte nöjda med att innehållet försämras. I andra hand har vi en prisökning som är orimlig sett till att Discovery Networks har tappat i tittartidsandel jämfört med när det nuvarande avtalet tecknades.

Vad i innehållet kommer bli sämre?
– Det kan jag inte gå in på i detalj.

Men det är alltså inte så att ni erbjudit mindre pengar för Discoverys innehåll?
– Vi hade gärna betalat mindre. Men i det sista förslaget som låg på bordet, som Discovery inte accepterade, var det en höjning och vi betalar också mer tack vare att vi ökat antalet kunder och därmed får in mer i reklamintäkter.

2015 var ni i en liknande konflikt och Discovery Networks har tidigare varit i motsvarande situation med Telenor och Boxer. Varför hamnar ni och Discovery i den här situationen igen?
– Nu spekulerar jag, men min bild är att Discovery som stort globalt bolag. Driver de här förhandlingarna på samma sätt, systematiskt, på alla marknader. De driver samma strategi från USA för att få ekonomisk vinning, något som inte funkar på alla lokala marknader. Förra gången blev vi tagna på sängen, det är därför vi valde att varna konsumenterna för de här riskerna i tid.

Enligt Discovery Networks så har deras prisnivå gentemot er legat stilla i flera år?
– Jag kan inte gå in på siffrorna i detalj, men kan avslöja så mycket som att vi nådde en ny nivå efter förhandlingarna 2015. Sedan dess har vår kundstock ökat.

Hur ser ni på kritiken från era kunder?
– Den har jag så klart full förståelse för. Det är otroligt synd att det drabbar kunderna och vi gör vad vi kan för att hjälpa dem.

Vad blir avgörande för att ni ska komma överens?
– Att vi i slutändan kan leverera Discoverys innehåll, och det är ett bra innehåll, till ett rimligt pris. Vi är beredd att betala för innehållet, men inte till den kostnad som föreslås av Discovery med tanke på att de tappat i tittartidsandel medan vi bidrar till en allt större kundmassa. Den här ekvationen går inte ihop.

Ni har en grupp kunder som sitter med 30 dagars bindningstid och inte kommer att kunna se matchen i fall förhandlingarna inte når i hamn.
– I de allra flesta fall har våra abonnenter ingen bindningstid och därmed möjlighet att få en bra alternativ lösning och hamnar vi där kommer vi att hjälpa dem.

Hur stor är sannolikheten att det inte blir någon match för Telias kunder på fredag?
– Det vill jag inte spekulera i. Vi är redo att förhandla vilken dag som helst.

När konflikten med Discovery var löst 2015 skickade ni ut ett meddelade till era kunder och bad om ursäkt. Hur kommer det sig att ni hamnat här igen?
– Skillnaden är att våra kunder har varit förberedda på ett annat sätt den här gången. Vi haft en tydlig kommunikation hela vägen, vilket vi inte hade då.

Du nämner kundnöjdhet och att ni gått vinnande i Svenskt Kvalitetsindex. Hur påverkar en sådan här konflikt kundnöjdheten?
– Självklart påverkar den negativt, det blir en tillfällig dipp som sedan går tillbaka. Som sagt det här är olyckligt och vi hoppas nå en lösning.

 


Dela sidan: