Dela sidan:

Resumé berättade om David Sandströms sorti från DDB i fjol. Under hösten blev han pappa och vid årsskiftet åkte familjen på en lång resa till Thailand. Nu är han tillbaka i Stockholm och arbetar som konsult i ett antal projekt. Bland annat för ett av de stora private equity-bolagen och två av de största annonsörerna i Sverige. Dessutom ingår han i nätverket Second Opinion som Resumé skrev om i förra veckan.

Men hans huvudsyssla är uppdraget som tillförordnad marknadschef på Klarna.
– Jag hjälper Sebastian Siemiatkowski och resten av ledningsgruppen på Klarna med allt som har med marknadsföring, kommunikation och varumärke att göra. Sedan jobbar jag givetvis med marknadsavdelningen som kollegor och DDB och OMD som byråer, säger David Sandström.

Jobbet på Klarna handlar om att ta fram bolagets nya visuella identitet och kommunikation. Nyligen rapporterade techsajten Breakit om en rosa Klarna-logotyp som läckt ut i sociala medier. David Sandström förnekar att bilden är bolagets nya logga men bekräftar att den är en mindre del i varumärkesarbetet.

Vad kommer nya Klarna att bli?
– Det är en utveckling av den resa som påbörjats. Jag tycker att det vi gjort hittills med Klarna är grymt. Det är något helt annorlunda i en bransch som behöver något helt annorlunda. Hela fintech är så slätstruket och monotont: det finns ingen som gjort en riktig ansträngning för att särskilja sig på varumärkesnivå. Nu när Klarna gör det tycker jag att det blir så pass vasst att de kanske till och med avskräcker andra från att våga hänga på.

Varför väljer du att inte bli anställd?
– Dels finns det andra som är mer lämpade. Jag har inte allt som krävs för att bli marknadschef Klarna, det är ett riktigt tungviktarjobb. Dels är jag inne i en period då jag vill fokusera på att göra bra grejer. Jag vill inte lägga kraft på personals-, organisations- och ledarskapsfrågor. Det finns andra som är bättre lämpade för det.

Efter att ha varit vd på DDB Stockholm i fem år och expanderat verksamheten till över 200 anställda är David Sandström inte sugen på något liknande jobb.
– Framtidens byråmodell kan mycket väl vara ett litet gäng riktigt vassa personer som sedan bara jobbar med småbyråer, underkonsulter och frilansare. Jag tror att det är möjligt att ha en byrå som intäktsmässigt är lika stor som Forsman & Bodenfors men med bara 10 anställda. Men för tillfället har jag inga planer på att starta något nytt, säger han och fortsätter:

– Jag är fortfarande klar med byråbranschen. Jag kanske kommer tillbaka någon gång i framtiden, men inte just nu. Det sista året på DDB kändes det som att jag hört varenda floskel, träffat alla marknadschefer och kreatörer och sett samma film 30 gånger. Därför kändes det som en befrielse att spendera fem månader i en medelstor thailändsk stad.

Vad vill du göra i framtiden?
– Jag trivs bra med hur det är nu. Jag får jobba med väldigt olika branscher, men med samma typer av frågor som jag är bra på. Många svenska företag är väldigt inåtriktade. De har så fullt upp med sitt eget att de missar världen utanför. En av mina fördelar är att jag kan ha en fot i och en fot utanför verksamheten. Det är en kompetens som är värd att betala för, anser jag.



Dela sidan: