Drömfonden kommer framför allt att stärka projekt som verkar för att främja psykisk och fysisk hälsa samt arbetar för att motverka utanförskap.

– Jag har själv sett och upplevt vilken skillnad idrott gör för såväl ungdomar som äldre människor. Få saker bidrar till att skapa så mycket gemenskap, hopp och drömmar. Genom Drömfonden hoppas vi att fler ska kunna ta del av idrottens positiva effekter, säger Peter Forsberg, ambassadör för Drömfonden.

I den första omgången kommer en jury välja ut fyra föreningar som tilldelas 50 000 kronor. Den förening som dessutom vinner folkets och juryns röster tilldelas ytterligare 100 000 kronor.

– Drömfonden är en långsiktig satsning där vi letar föreningar som genom sin verksamhet kan inspirera andra. Det är föreningar och eldsjälar med tydliga drömmar som kan bidra till gemenskap och hälsa, men behöver stöd för att de ska gå i uppfyllelse, säger Maria Guggenberger, CSR-chef på ATG.

Ansökningarna till fonden har öppet mellan den 9 juni och 30 juli och vinnarna presenteras den 10 augusti. Folket kommer kunna rösta på sin favorit melolan den 2 och 26 september varpå Peter Forsberg presenterar den slutgiltiga vinnaren den 30 septemeber på Solvalla.

– Vi är jätteglada över att ha varit med och skapat Drömfonden, säger Jonas Cavallin Strategic Director på Minnesota. Det är ju alltid roligt med samarbeten mellan byråer, i detta fall Minnesota, Gullers Grupp och Bold, och det här är ett projekt som ligger alla varmt om hjärtat. Det känns extra kul att vi har fått med Peter ”Foppa” Forsberg som ambassadör för Drömfonden, avslutar Jonas Cavallin på Minnesota som arbetat med projektet.

Arbetsgrupp Minnesota:

Jonas Cavallin, Strategic Director

Sofia Thomasson, Planner

Johan Lundin, Copywriter

Anna Lundahl, Projektledare