Dela sidan:

Retargeting, reklam som visas för människor som besöktonsumenter, växer bland svenska reklamköpare. Men i studien uppger konsumenternas att de irriteras av enträgen reklam som exponeras flertalet gånger under lång tid för varor man precis köpt. Drygt en tredjedel av respondenterna säger sig ha eller fundera på att installera en reklamblockerare som resultat av reklamen.

LÄS MER: Här är undersökningen

Retargeting möjliggör för annonsörer marknadsföra mot människor som har besökt ens webbplats eller mobilapp. Annonsformen har vuxit i takt med de digitala medieinvesteringarna. Undersökning från Demoskop, i samarbete med intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, visar att annonsformen irriterar kunder.

57 procent svarar att de, efter att ha köpt en produkt eller tjänst, sett reklamannonser på webben där samma vara som de tidigare köpt utannonserats. 80 procent av de som sett reklamen anser att dessutom att de exponerats för exakt samma produkt/tjänst som de köpt. I genomsnitt har reklamen visats 9,5 gånger efter köp under 2,4 veckors tid.

I undersökningen framgår att inställningen till reklamen är negativ. Tre av fyra har en negativ inställning och i snitt rankas reklamen 2,68 på en sjugradig skala. 15 procent uppger att de har installerat en reklamblockerare på grund av denna reklam och 21 procent funderar på att installera en.

Enligt beräkningar som Sveriges Annonsörer har gjort kan cirka 56 miljoner reklamkronor vara bortkastade på annonsformen årligen genom dubbelexponering av varor som kunder redan köpt.

– Dels har vi räknat på hur mycket som annonseras mot konsumenter som ser samma reklam de redan köpt och dels har vi räknat på de som sett samma reklam och dessutom är negativa och då landar vi på 41 till 56 miljoner kronor, vilket är enorma summor och ett enorm spill av marknadsföringsinsatser, säger Anders Ericsson, vd på Sveriges Annonsörer i en kommentar och fortsätter:

– Det här är allvarligt och skadligt på flera sätt. Kunden blir irriterad då den ser samma saker gång på gång, annonsören får inte önskad effekt och i det långa loppet kan det till och med ha en negativ påverkan på företags varumärken. Det här är något som vi som bransch måste ta till oss och agera på.



Dela sidan: