För tre år sedan rullade trion Maja Bredberg (Forsman & Bodenfors, Lamin Sonko (Jung Relations) och David Orlic (Prime) igång initiativet Stockholm Open. Målet var att göra något åt den bristande mångfald som råder på många av Sveriges byråer. I år har projektet bytt namn, från Stockholm Open till #SthlmOp, i övrigt fungerar konceptet på samma sätt som tidigare. 250 ungdomar från Stockholms ytterområden får under tre veckor chansen att arbeta på någon av de 45 anmälda byråerna.

– Engagemanget från den svenska kommunikationsbranschen är fortsatt stort. I stort sett alla toppbyråer i Stockholm har anmält intresse att delta, berättar Lamin Sonko.

Temat för årets #SthlmOp är möten där uppdraget ligger i att skapa nya träffpunkter för unga stockholmare. Tidigare har arbetsgrupperna varit uppdelade efter stadsdel men som ett led i mötes-temat kommer arbetsgrupperna i år att blandas upp. Ungdomarna jobbar på uppdrag av Stockholms stad. Nytt för i år är även att Berghs kommer att hålla en föreläsningsserie för de involverade med några av kommunikationsbranschens största namn.

I december kunde Resumé berätta att fler städer runtom i världen hakat på konceptet. David Orlic vidareutvecklade senare för Resumés bloggare Devi Brunson.

– Just nu är det ungefär tio städer runtom i världen som är intresserade av att genomföra en egen version av projektet under året. Det är såklart jätteroligt, men kräver en hel del självorganisering. #SthlmOp är byggt för att passa Stockholms system för sommarjobb, eftersom staden finansierar det. När det görs i Göteborg, London eller New York behöver det anpassas till andra förutsättningar. Men vi bistår såklart byråer i andra städer med all kunskap och erfarenhet som finns och har open-sourcat hela formatet på stockholmopen.org, berättade han då.

En av de städer som hakat på initiativet är Malmö som i sommar för första gången anordnar Malmö Open där 20 gymnasieelever får praktitplats på några av stadens största byråer.

¬ Det är vårt ansvar att locka alla typer av Malmöbor till våra verksamheter och arrangemang. Vi har gett gymnasieeleverna uppdrag som bygger på riktiga utmaningar vi står inför t.ex. hur ska nya målgrupper upptäcka våra bibliotek och hur kan vi locka fler evenemang till Malmö? Säger Dick Fredholm, kommunikationschef på Malmö kulturförvaltning.

Malmöungdomarna kommer att jobba på uppdrag av Malmö stads kulturförvaltning.

Under nästa veckas Cannes Lion kommer #SthlmOP:s tre initiativtagare tillsammans med Haisam Mohammed, som deltog i #SthlmOp förra året och belönades med stipendium till Berghs, att hålla ett föredrag där de berättar om initiativet.

Här är de medverkande byråerna:

Amore
Animal
ANR BBDO
BBH
Borg&Lundell
B-Reel
Brindfors
Cohn & Wolfe
DDB
Doe Blomberg Gottberg
Edelman Deportivo
Forsman & Bodenfors
Futurniture
Garbergs
Granath
Gullers Grupp
Hallvarsson & Halvarsson
Hemma
Hilanders
House of Radon
Ibeyostudio
Identity Works
JMW Golin
Jung
Klirr
Kärnhuset
Le Bureau
McCann
Narva
Prime
Rebel & Bird
Reform Act
Ruth
Saatchi & Saatchi
SFB Agency
Solid Agency

Spoon
Springtime
Starcom
SWE
TBWA
Volontaire
Volt
Åkestam Holst

Malmö Open:

KAN

ID Kommunikation

FEW Agency

Media Evolution