Dela sidan:

Joseph Kahn höll ett brandtal för kvalitetsjournalistiken under Resumés mediekonferens Nordic Media Insights. New York Times redaktionschef underströk flera faktorer som visar att det är en farlig tid för granskande nyhetsrapportering. Internet har gjort det billigare att konsumera nyheter, men knappast billigare att göra. It-jättar som Facebook och Google har hittills inte varit pålitliga partners för de som producerar kvalitetsjournalistik. Och sist men inte minst har USA sedan 2017 en president med en föraktfull agenda mot medierna i Donald Trump.

– USA leds av en man som är öppet fientlig mot medierna. Att demonisera ledande nyhetsmedier är en del av hans strategi. Och hans uttalanden spär på populistiska strömningar. Han uppmuntrar läsarna att ifrågasätta traditionella medier innan man läser dem. Han har kallat oss "skräp" och hans toppstrateg Steve Bannon säger att vi är "folkets fiende". I andra hand har vi upprepade attacker från alternativa medier som likställer åsikter med nyhetsrapportering.

Strategin för New York Times och andra ledande mediehus i USA borde enligt Joseph Kahn vara att gräva hårdare och snabbare kring för att leverera de viktigaste berättelserna. Men också bli bättre på att lyssna på människor med perspektiv som inte överensstämmer med medieeliten.

– Granskande journalistik har alltid varit en del av vårt erbjudande, men är viktigare än någonsin. Men grävande är inte en råvara utan en prioritering och svår att göra bra. Men för att upprätthålla vårt förtroende måste vi leverera granskande journalistik löpande. Det måste vara en del av kärnverksamheten. Och det finns mycket att undersöka därute, granskande vinklar går att hitta på i stort sett alla nyheter.

Joseph Kahn tog upp förhören med den sparkade FBI-chefen James Comey som ett aktuellt exempel på hur mediehuset arbetar i en tid där alternativa medier vill undergräva förtroendet för de ledande mediehusen. När James Comey gav sina vittnesmål för senaten scannade redaktionen rapporteringen från alternativa högermedier och märkte hur samma påstående – att Donald Trump aldrig stoppades av FBI-chefen.

– Sajterna baserade sitt påstående på en och samma tweet, som inte stämde. 14 år som skapade toppnyheter på Fox News och en monlog i radio som nådde miljoner lyssnare. De skapade en bild av att James Comey hade förrått honom. Det här visar hur en granskande reporter kan visa hur alternativa fakta skapar en alternativ verklighet för delar av allmänheten.

En annan strategi som New York Times använder sig av i alternativa faktas tidevarv är att vara mer transparent med sina arbetsmetoder. Ett exempel är podcasten The Daily som tar lyssnarna bakom kulisserna på redaktionen och släpper fram tidningens kritiker.

– Det är viktigt att visa mer än det läsarna ser när man scrollar bland rubrikerna på sajten. Det är också en fördel att vara så transparent som möjligt med vad man vet mycket och vad man vet mindre om kring en specifik nyhetshändelse. Jag tror också att ju mer öppen man är desto mer engagerar man publiken.

Faktagranskning har sedan länge varit en del av den amerikanska nyhetstraditionen, men har eskalerat de senaste månaderna. Inte minst i Sverige. Efter vårens förödande kemattack i Syrien var det New York Times granskning, där man samlade fakta från syriska aktivister, som visade att både den ryska och syriska regimen ljög om omständigheterna.

Faktagranskningen av Donald Trumps uttalanden har varit en central del av rapporteringen under presidentens första halvår vid makten. Samtidigt är Joseph Kahn noga med att understryka vikten av att behålla objektiviteten under de strömningar som råder där Donald Trump och hans läger anklagar New York Times, Washington Post och CNN för att vara en del av oppositionen.

– Det är ett hårt tryck från våra läsare att ta ställning och gå hårdare emot Donald Trump eftersom många anser honom vara ett hot mot demokratin och USA:s roll i världen. Men vi har beslutat oss för att inte ta ställning eftersom vi tror att vi får större publik och ökat förtroende som objektivt nyhetsmedium i en tid där polariseringen därute är så påtaglig som den är. Skepsisen mot vår journalistik leder också till bättre journalistik eftersom vi tvingas bli bättre på att lyssna och vara mer empatiska.

Donald Trumps presidentskap har lett till New York Times nått affärsmässiga höjder. 2011 hade tidningen 600 000 digitala prenumerationer under Q1 2017 är siffran uppe i 2,2 miljoner. En av de starkaste försäljningseffekterna hade New York Times i samband med att tidningen stängdes av från en presskonferens den 25 februari i år. Andra faktorer som ligger bakom försäljningsutvecklingen enligt Joseph Kahn är ett en säljorganisation som arbetar smartare, att man reducerat antal gratisartiklar per månad från 20 till 30 utan att minska trafiken till sajten och hittat smartare sätt att ta betalt.

– Trump kallar oss för "Failing New York Times" hittills har vi gjort honom besviken och i dag kommer 60 procent av våra intäkter från läsarna.

Önskar du att ni gjort hade någonting annorlunda i samband med rapporteringen under valrörelsen förra året?
– Det finns flera anledningar att vara självkritiska. Vi gjorde innovativa och förvisso popuöära big data-jobb där vi analyserade och aggregerade opinionsmätningar. Vi lade ut en dashboad som uppdaterade våra resultat i realtid. Men vi har i efterhand lärt oss mycket om trovärdigheten för opinionsundersökningar och att möjligheten att nå en samlad procent siffra som stämmer är ganska liten. Nästa val kommer vi att vara försiktigare. Vi kommer också bli bättre på att lyssna på människor ute i landet med andra åsikter och värderingar än de som präglar östkusten

Hur var den interna debatten kring betalväggar innan vi införde dem?
– Debatten var som mest aktiv 2010 och 2011 då vi fortfarande kämpade i ljuset av finanskrisen. Det fanns två läger. De som trodde passionerat på att vår globala publik skulle fortsätta växa, gå att tjäna pengar på längre sikt och försvinna om vi införde betalväggar. På andra sidan stod de som insåg att vi skulle vara i trubbel om vi inte försökte hämta hem de digitala investeringar vi hade gjort de senaste tio åren. I dag råder det konsensus kring att vi valde rätt väg.

Hur använder ni data från läsarna?
– Vi prioriterar läsarnas integritet även om vi experimenterar med personalisering digitalt. Men vi vill att lösarupplevelsen på New York Times ska vara enhetlig och vill inte överpersonalisera. Vi tror också starkt på vårt redaktionskap. Ett exempel på hur vi använder läsardata är geo-targeting för att erbjuda ett mer lokalt relevant innehåll, men vi är försiktiga.

 



Dela sidan: