I helgen drar årets upplaga av Cannes Lions i gång. Rekord tog Sverige i fjol, när vi plockade hem inte mindre än 54 lejon. Flest priser fick STF:s "The Swedish Number".

För att ta tempen på årets tävling lät Resumé 15 kreatörer tippa på vilka svenska bidrag de tror kommer att kamma hem priser.

Precis som vanligt är Resumé på plats i Cannes. Vill du ha stenkoll tävlingen, läs Resume.se hela nästa vecka.

Frågorna:
1. Vilken eller vilka svenska kampanjer tror du kommer att vinna i Cannes i år?
2. Hur tror du att Sverige kommer att stå sig generellt i år?

Lina Brunzell, ad på Garbergs Malmö
1. I år tror jag att ikeakassen kommer att omnämnas. Om det ens räknas som en kampanj ;) Annars tror jag på los santos pride och Retail Therapy.
2. Tror inte det går lika bra i år som förra året. Vi har ingen "nummer kampanj" tyvärr. Men med det sagt håller jag verkligen tummarna!! Heja Sverige!

Jörgen Berglund, ad på Volt
1. IKEA Retail Therapy, IKEA varannan vecka, Los Santos Pride och Give a Beep. Sen hoppas jag såklart att Sign Their Yearbook för NYAGV kommer som en slamkrypare från ingenstans och vinner ett lejon till oss på Volt.
2. Bra som alltid. Förra årets Grand Prix-festival kanske blir svår att slå i år. Hur som helst ska det bli kul att följa veckan, den är f-n mer spännande än fotbolls-VM för mig.

Andreas Ullenius, ecd på Round & Round
1. Jag både tror och hoppas på ÅH's fantastiska Retail Therapy för IKEA. ....
2. ... men jag tror Sverige kommer ha ett grymt år, det finns fantastiska saker från en massa byråer och företag.

Daniel Vaccino, copywriter på Åkestam Holst
1. De starkaste svenska korten i år tror jag är Ålandsbanken, Humanium, Google Therapy, Los Santos, Give a Beep och – med risk för personlig Jinx, Volts projekt "Sign Their Yearbook" som dock föll bort helt i Guldägget men ändå. Hur kunde detta ske liksom? Inga nommar? OMG! Skojar NI?!!! Nåväl, det är dom starkaste bidragen tror jag.
2. Sådär. Det finns ingen sån kioskvältare i år, inte lika glasklar i alla fall. Tror det blir 1 GP (For good?), 10-ish Guld och lite annat ditt och datt. Värt att korka en skumpa för, men inget för historieböckerna.

Samuel Skwarski, pr-konsult på Volontaire
1. Min stora tippning är att IKEA Retail Therapy drar ned minst 2 lejon, samt något lejon (brons/silver) för där livet händer filmerna.
2. Ett svagare år.

Olle Langseth, cd på DDB Stockholm
1. Ikeas Retail Therapy borde ha chanser i flera kategorier. Ålandsbankens Östersjöprojekt samma sak. Stockholm Pride med Los Santos Pride i PR. I film Ikeas Varannan vecka borde vinna nåt lejon, samma sak med Partillebos film Fru Olsson bakar bröd.
2. Tror det blir ett snäppet sämre år för Sverige, det saknas riktiga rökare av typen Swedish Number som gör rent hus i 4-5 kategorier.

Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst
Tror att det blir ett relativt mediokert år för "Sverige" som nation i kölvattnet av Swedish Number t ex. Men kampanjer jag på riktigt tror har chansen är vårt eget och Great Works gemensamma projekt Humanium Metal och kanske några saker för IKEA. Även Garbergs Los Santos - kampanj bör vara en contender på riktigt. Kanske även den där Forsmanfilmen där Stephen Hawking säger att det här med träning inte är rocket science. Skulle också förvåna mig om Deportivo inte fick något för sin kampanj för Hövding. Men mitt stora svenska hopp, utöver redan nämnda, sätter jag till Ålandsbankens geniala innovation Åland Index. Wow. Fucking wow!

Niclas Fors, cd på Ord & Bild
1. Give a Beep, Los Santos Pride, Retail Therapy, Läs upp och Sign Their Yearbook tror jag har chans att räcka långt.
2. Jag tror på ett rätt bra år, även om det troligtvis inte är något svenskt jobb som tar storslam på samma sätt som "The Swedish Number" gjorde förra året.

Josefine Richards, cd på Ingo
1. Världen gillar våra ursvenska, humana och innovativa bidrag. Därför tror jag på Humanium, Retail Therapy och Sweden on Airbnb. Självklart hoppas jag på vår egen The Unsuccessful Ticket Sampling för Folkoperan också.
2. Det blir ett mellanår. 37 lejon.

Petter Ödeen, cd på Garbergs
1. Jag tror att det kan gå bra för King i år.
Både Läs upp som de gjort för Berättarministeriet och Läkerols Let´s Talk är fina jobb.
2. Det kanske inte finns någon svensk kampanj som tar storslam i år. Men det jag tycker ändå att vi har gjort mycket bra i år så vi borde ändå hålla ställningarna.

Petter Rudwall, cd på Wenderfalck
1. Det har gjorts ganska mycket bra grejer från svenska byråer under året, men det finns ett par riktigt starka idéer som BÖR vinna.

Los Santos Pride är väldigt snygg idé med ett komplext utförande, både den nyskapande och do good-aspekten BORDE göra den till vinnare. Bra kontrast mellan det "ibland" våldsamma GTA och kärleken som finns i ett Pridetåg.

Åkestam har ju haft en stark streak av skarpa IKEA-kampanjer, "Där Livet Händer" är ju så varm och fint berättad, väldigt bra, måste? vinna! Även Retail Therapy är en så jäkla smart idé som jag tror juryn kommer uppskatta. Även Broadcast without borders är ju också en sån idé man själv hade velat komma på, och som har många komponenter som gör den till vinnare. Kreativt grepp, emotionellt berättande, viktigt ämne och en väldigt smart mediekanal. Tror Åkestam kommer fylla handbagaget med ett gäng lejon i år, bra jobb!

Kanske att juryn ser ett silver i Let's Talk, som är en problemlösande idé med ett djupare syfte. Rätt i tiden, fint anslag och spännande att det kommer från ett halstablettsföretag. Bottnar verkligen i deras löfte och bygger kultur över gränserna.

Sen hoppas jag att Give a BEEP vinner något, det är en bra idé med cleant utförande som haft stor positiv effekt på vardagen för alla Londons cyklister. Juryn gillar att prisa samhällsförbättrande kampanjer som gjort skillnad på riktigt, go ahead!

Även Östersjöprojektet / Åland Index är en idé som gjort fundamental skillnad, både på klimatet och kundens affär. Det är inte enkelt att gå in och skruva i en banks affär, men RBK lyckades. Gott.

2. Tror det blir ett mellanår för Sverige i Cannes (tråkigt svar). Förra året var ju hysteriskt med Swedish number, men det känns samtidigt lite skönt att vi inte har någon SÅ pass solklar förhandsvinnare denna gång. Adderar lite spänning. Tror dock att Åkestam kommer fira ett par värdiga vinster. Kul! Annars är väl Fearless Girl är väl den alla tyckare tror blir den stora vinnaren i år, och så blir det nog, +1.

Malin Wikerberg, cd på Garbegs Malmö
1. IKEA Retail Therapy har guldchans. Även SAS reklamfilmer Travelers Think Big tror jag på i Cannes. Och så hoppas jag verkligen att Los Santos Pride som vi redan nu vet är nominerat i Innovation tar hem guldet.
2. Förra året blev ett succéår utan att någon riktigt hade tippat att det skulle bli det. Det görs väldigt mycket bra kanaloberoende kommunikation i Sverige just nu så jag tycker vi har all anledning att vara positiva.

Douglas Dunér, kreatör på Honesty
1. Jag tror väl att IKEA och SAS är de som kanske kommer plocka hem lite precious metal.
2. Ja, alltså, det är väl inget Epic Split år, men det känns som det kan bli lite lejon ändå.

Ulrika Good, copywriter på Ultika & Martin
1. Jag tror att Åkestam Holst kommer få betala övervikt på planet hem för alla lejon de kapat åt sig å IKEA:s vägnar. Både för "Retail Therapy" (PR, Direct mm) och "Där livet händer" (film).

Jag är förresten djupt imponerad över att man kan ta över ett konto som haft toppreklam sedan tidernas begynnelse och lyckas lyfta det så mycket.

2. Det bli nog ett strax över medelbra år. Ingen toppnotering som förra året var, framförallt tack vare The Swedish Number", men bra.

Petra Wiik, ad på McCann
1. Jag tror att Åkestam Holsts Retail Therapy för IKEA blir årets mest framgångsrika svenska bidrag. Los Santos Pride av Garbergs har också goda chanser.
2. Det blir inget rekordår för Sverige. Jag tror på baksmälla efter Swedish Number.