Resumé rapporterade i morse om hur skribenten Aleksej Sachnin, som medverkat i Aftonbladet sedan 2013 i veckan arbetade på uppdrag av den ryska regimens tv-kanal RT.com (tidigare Russia Today) och gjorde ett inslag i Sollefteå. I reportaget påstås det bland annat att den svenska välfärden finns till på grund av den kommunistiska revolutionen i Ryssland. En som reagerat över att kvällstidningens medarbetare på kultursidorna jobbar för rysk propagandamedia är centerpartistiska Hela Hälsinglands politiske redaktör Patrik Oksanen

Han ser Aleksej Sachnins medverkan för RT.com:s räkning som ett bevis på att kritiken i den omtvistade forskningsrapporten som forskare vid Utrikespolitiska Institutet publicerade i januari var relevant. Kritik som pekar på att Aftonbladets kultursida går Putins ärenden:

"Nu när den av AB Kultur omhuldade skribenten Sachnin öppet kliver ut som företrädare för det ryska informationskriget så kan man konstatera att omdömet om Aftonbladet Kulturs roll i det ryska informationskriget inte var överdrivet."

I en artikel tar Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg avstånd från RT.com som propagandakanal, men skriver samtidigt att hon endast tar ansvar för vad tidningens medarbetare skriver i den egna tidningen. Att han agerar på uppdrag för RT.com, är inte hennes ansvar, menar Åsa Lindeborg. Även om hon anser att det är "omdömeslöst" av Aleksej Sachnin.

"Att mediehus kan bara ansvara för de publiceringar man själv gör. Vad skribenterna sysslar med i övrigt är inget man kan lägga sig i – publicister ska ta ställning till texter, inte till människor.", skriver hon i artikeln och utvecklar sitt resonemang:

"Att utkräva publicistiskt ansvar av en arbetsgivare för vad en frilansare sysslar med i andra sammanhang är en orimlig nyordning. Få tidningar skulle nog klara av att få sina medarbetare granskade. En anständig, professionell syn på journalistik är att bara ta ställning till vad som publiceras.

Resumé når Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén som på resande fot svarar på frågorna kring inslaget via mejl.

Hur ser du som chefredaktör och ansvarig utgivare på att en av Aftonbladets skribenter skriver om Ryssland i er tidning och dagen efter arbetar för Russia Today?
– Som Åsa Linderborg själv skriver i sin text så ansvarar vi för vad vi publicerar. Vad våra skribenter gör i övrigt kan vi inte ha koll på. Att medverka i Russia Today är olämpligt och jag vill understryka att Aftonbladet inte har någon koppling till Russia Today.

Vad har du för ansvar för det?
– Åsa Linderborg är chef för Aftonbladet Kultur och är den som avtalar med avdelningens skribenter.

I inslaget beskriver han att den svenska välfärden byggts upp tack vare den ryska revolutionen. Hur ser du på det påståendet?
– Det är ett påstående som får stå för honom.

Hur ser på på Russia Today som publisher?
– Som en propagandakanal.

Hur ser din och Åsa Linderborgs dialog ut kring frågan om vilka som skriver på AB Kultur?
– Åsa Linderborg är som chef ansvarig för vilka skribenter som medverkar på Aftonbladet Kultur.