Det var många svenska mediechefer som jublade när regeringen, den 25 januari i år, meddelade att man aktivt ska verka för att sänka digitalmomsen så fort som möjligt.
 

"Regeringen verkar aktivt för att EU snarast ska införa en möjlighet till lägre moms för digitala tidningar och tidskrifter, tidningssajter och e-böcker. Så snart det blir verklighet kommer regeringen att lägga fram ett förslag om att sänka momsen från 25 till 6 procent", skriver de i debattartikeln. 

Sänkt digitalmoms skulle onekligen ge lite andrum i den digitala omställningen i tider där många mediehus upplever vikande lönsamhet.
Men den tänkta skyndsamheten i ärendet uteblir. I dag möttes nämligen EU:s Ekofin-råd, där EU:s finans- och finansmarknadsministrar samlas, i Luxemburg, bland annat för att diskutera möjligheten till reducerad moms för både digitala och tryckta medier.

Rådet lyckades inte nå ett beslut om de förändrade momsdirektiven. Det eftersom Tjeckien motsatte sig förslaget, skriver Förläggareföreningen.