Resumés artikel "Så försvinner annonspengarna ner i ett programmatiskt slukhål" kan liknas vid att ifrågasätta tekniken hos en dyrare bil trots att den har starkare motor, billigare drivmedel och är mer gynnsam för vårt ekosytem. Argumentationen handlar främst om att specificera delkostnader, istället för att se effekten av vad den adderade tekniken faktiskt ger.

Anledningen till att programmatiskt växer så snabbt är för att det ger bevisad bättre effekt än traditionellt köpta digitala annonsplaceringar.

I sin enkelhet, programmatiska köp möjliggör total frekvenskontroll vilket resulterar i högre nettoräckvidd till en lägre kostnad per kontakt.
Till skillnad från medieköp som baseras på antaganden om var målgruppen är, gör programmatiskt det möjligt att inte bara att köp av konkreta målgrupper genom data utan också kloning av lönsamma kunder likväl som att exkludera de kunder som är olönsamma.
Vidare, låses inte mediebudgetar vid programmatiska köp som vid traditionella direktköp, det vill säga vid programmatiska köp optimeras mediebudgeten i realtid baserat på vilka placeringar som är mest effektiva för annonsörens affärsresultat. Vid direktköp, bokas en fast budget över specificerad period, som en klok kollega en gång sa, som ett printköp fast digitalt.

Vad gäller att programmatiska köp blir som ett slukhål så uppfattar vi det som oriktig skrämselpropaganda. Som exempel är tredjeparts verifiering och viewability verktyg samt datakällor inte exklusivt för programmatiska köp utan kan även vara viktiga och nyttjas vid direktköp. Detta för att säkerställa att annonsören får korrekt exponeringar för medieinvesteringen – skillnaden är att vid direktköp kan man inte kontrollera och optimera med samma möjligheter som vid programmatiska köp som vi tidigare nämnt.

Det är förvånansvärt att se att så stora bolag som Coop och Ica, fortfarande föredrar reklamköp med så förlegade metoder när dagens teknik skulle göra betydande förbättringar, inte bara för deras affärsresultat men också för att deras befintliga och potentiella kunder som skulle få anpassad kommunikation, vid relevant tillfälle, baserat just på deras specifika behov och person.

Kristina Juhlin, VD Amnet samt Digital Director Dentsu Aegis Sverige
Simon Post, Digital Strategist, Carat Sverige