För en dryg vecka kom beskedet att de båda Group M-byråer MEC och Maxus slås samman på global nivå. Så även i Sverige. Nu är det klart att Martin Hugosson från Maxus får ansvaret att leda den nya verksamheten, som ännu inte har fått sitt namn.
– Det ska bli fantastiskt kul. De här båda byråerna har legat i topp vad gäller kundnöjdhet under många år. Nu slår vi ihop dem till något ännu starkare, och det känns som en ynnest att få leda det, säger han.

MEC:s vd sedan 10 år, Daniel Collin, kommer att bli kvar under hösten och hjälpa till med sammanslagningen. Vad som händer sen är oklart.
– Jag kommer att vara med och sätta organisationen. Efter det får jag se. Det finns mycket att göra.

Blir du kvar inom Group M?
– Jag är nog sugen på att göra något annat så småningom.

Att det blev Martin Hugosson som fick vd-rollen efter sammanslagningen tycker Daniel Collin känns naturligt.
– Martin är mer sugen på det här nya uppdraget än vad jag har varit. Jag är mer sugen på andra perspektiv. Mer än så kan jag inte säga nu av olika skäl.

Vad vill du göra?
– I framtiden vill jag jobba med kommunikation i någon form. Det finns ett behov att göra bättre kommunikation och reklam än vad som görs just nu. Det är ett troligt nästa steg så småningom.

Hur känns det att lämna?
– Det är kluvet. Jag tycker att det här är bra. Samtidigt är det relationer med många av människorna som jag kommer att sakna. Men man vet aldrig: vi kanske möts i någon annan form framöver.

Var det ditt beslut att lämna?
– Jag har haft en dialog med mina chefer som känns bra, om vi säger så.

Kom det här lite hastigt och lustigt?
– Det beror på hur man ser det. Det kom hastigt och lustigt att vi för en dryg vecka sedan berättade att vi ska slås ihop. Sedan kan jag känna att det här har blivit bra. Jag är sugen på att så småningom göra något annat, och då var det här en bra lösning.

Martin Hugosson har nu sommaren på sig att fundera på hur de båda verksamheterna ska slås ihop. Tillsammans blir de närmare 100 personer, varav cirka 60 kommer från MEC och 30 från Maxus, med 1,5 miljarder kronor i omsättning.
– Vi kompletterar varandra väldigt väl både globalt och lokalt, säger han.

Har ni några kundkrockar?
– Det har alla byråer och hanterar det med kunderna man har.

Hur ser det ut personalmässigt?
– Vi har massor av duktiga personer på båda byråerna som gör bra jobba med nöjda kunder. 

Blir det tal om rationaliseringar?
– Jag ser fram emot att återkomma med planerna vi har efter sommaren.

Vilka synergieffekter ser du?
– Det kommer att vara olika beroende på var man kommer ifrån. För Maxus kunder erbjuds ökad stabilitet då det är en större grupp som servar enskilda kunder. För MEC innebär det fler kollegor med spetskompetens inom olika områden.

Vilka förbättringspotentialer finns?
– Vi behöver få ihop kommunikation, tech och innehåll. Vi behöver också förstå vidden av vad en kommunikationsbyrå kan göra med hjälp av ny teknologi. Jag vill riva ner silos och se hur långt tech kan ta oss.