Inför Cannes Lions har Google lanserat sin årliga "Cannes YouTube Ads Leaderboard" som lyfter fram de mest populära globala videoannonserna sedan förra årets festival. Annonserna på listan representerar tillsammans hela 11.8 miljoner timmars tittartid.

I sammanställningen har man mätt tittartiden, antalet visningar och en mix av betalda och organiska visningar för att se vilka globala videoannonser som varit mest populära. Wieden+Kennedys kampanj för Nike inför fotbolls-EM 2016 med bland annat Cristiano Ronaldo hamnade högst upp på listan. 

Några trender som Youtube identifierade i mätningen:

• Emotionella budskap : Annonser som känns i hjärtat med Knorr, Hyundai, och Budweiser.
• Stjärnor: Det var stjärntätt på årets lista John Cena i reklamen för Cricket Wireless, Jennifer Hudson i Shell-filmen, och Cristiano Ronaldo och de andra fotbollsstjärnorna i Nikes reklamfilm.
• Super Bowl: Tre Super Bowl-filmer är med på listan: Hyundai, Kia och Budweiser.

LISTAN NEDAN

1. Nike Football Presents: The Switch ft. Cristiano Ronaldo

Martial & More
Reklambyr: Wieden+Kennedy
Mediebyrå: Mindshare, Wieden+Kennedy


2. Knorr #LoveAtFirstTaste
Reklambyrå: MullenLowe
Mediebyrå: PHD

3. Clash of Clans: Hog Rider 360
Reklambyrå: Barton F Graf
Mediebyrå: In House


4. Best Day Of My Life | Shell #makethefuture
Reklambyrå: Possible
Mediebyrå: Mediacom



5. How to Use a Raw Egg to Determine if Your Mattress is Awful - #PURPLE

6. Samsung: This is a phone


7. The Unexpected John Cena Prank | Hidden Camera




8. Budweiser 2017 Super Bowl Commercial | "Born The Hard Way"



9. A Better Super Bowl | NFL Hyundai Super Bowl LI

10. 2017 Kia Niro | "Hero's Journey" Starring Melissa McCarthy