Sedan Cyber-kategorin startade i Cannes har Sverige gjort stora framgångar. Men de senaste åren har nomineringarna blivit allt färre. I fjol hade vi sju nomineringar, vilket då betraktades som lite. I år har vi tagit lite av en revansch när tio bidrag har chans att vinna lejon.

Flest nomineringar får Åkestam Holsts "Ikea Retail Therapy" – en kampanj som bygger på lösningar till de mest googlade relationsproblemen och Mediamonks sandbox för Audi. Kampanjerna ligger även bra till i andra kategorier.

Även Garbergs ligger bra till i cyberkategorin. De nomineras för Stockholm Prides mod till GTA5, "Los Santos Pride".

Under tisdagskvällen får vi veta hur det går för Sverige i Cyber.

Nomineringarna:
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
RBK, Ålandsbanken, "Åland Index/Baltic sea project"
Garbergs, Stockholm Pride, "Los Santos Pride"
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
TBWA, Scania, "The Scania Clock"
Garbergs, Stockholm Pride, "Los Santos Pride"
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
Mediamonks, Audi, "The enter sandbox VR experience"
Mediamonks, Audi, "The enter sandbox VR experience"
Mediamonks, Audi, "The enter sandbox VR experience"