Det är framför allt för "Ikea retail therapy" som Åkestam Holst får sina fem nomineringar. Kampanjen går ut på att leverera "möbellösningar" till de 100 mest Googlade relationsproblemen. Hittills har kampanjen totalt fått tio nomineringar i Cannes.

Great Works ligger bra till med två nomineringar för "Humanium", som de gjort tillsammans med Åkestam Holst. Även Saatchi & Saatchi har två nomineringar för Popagandas singelsläpp.

I fjol fick Sverige nio nomineringar i Direct, vilket alltså överträffas i år. Under tisdagskvällen tillkännages vinnarna.

Totalt nominerades 214 bidrag i Direct.

Svenska nomineringarna:
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy" (3 nomineringar)
TBWA, Scania, "The Scania clock"
Prime, Trygg-Hansa, "Playing with fire"
Abby Priest, Adobe, "Adobe stock apparel"
Åkestam Holst & Great Works, IM, The Humanium Metal Initiative" (2 nomineringar)
Saatchi & Saatchi, Popaganda, "Singelsläppet" (2 nomineringar)
Ingo, Folkoperan, "Unsuccessful ticket sampling"
King, Berättarministeriet "Läs upp"
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga"