Amani Al-Khatahtbeh, amerikansk journalist, aktivist och grundare av MuslimGirl.com, berättade med darrande röst om händelsen i samband med att många journalister var samlade under en presskonferens i Cannes.

Hon sitter med i juryn för kategorin Glass, och hade precis anlänt till Nice när en polisman i fredags ifrågasatte hennes huvudbonad. Polismannen ska ha vägrat att stämpla hennes pass, om hon inte först avlägsnade slöjan. Detta trots att hon enligt egen utsago bär slöja på passfotot.

Efter att polismannen hotat att skicka tillbaka Amani Al-Khatahtbeh till USA, gick hon till slut med på att ta av sig slöjan inför en kvinnlig polis. Men hon kände sig så kränkt av händelsen att hon nu blandat in jurister som ska titta på fallet.

– Jag är den enda muslimska kvinnan i juryn för Glass, den enda kategorin i Cannes som uttalat belönar kampanjer som jobbar för social och könsmässig jämlikhet. När polisen tvingade av mig min scarf blev jag påmind om varför jag är här, sa hon inför den samlade journalistskaran.

– Varumärken använder mångfald i reklam, men lever de verkligen som de lär? frågade hon sig. Sedan vände hon sig till Philip Thomas, vd för Cannes Lions, och frågade hur de arbetar för att förbättra mångfalden i reklam.

– Vi har gjort en hel del, bland annat har vi mer jämställda jurys och så har vi också instiftat glaslejonet. Dessutom speglar talarna och ämnena på årets program mångfald. Vi har främst fokuserat på könsmässig jämställdhet, eftersom branschen främst har fokuserat på det, sa Philip Thomas.

Han tycker också att företagens inställning till samhällsansvar har förbättrats betydligt bara under de senaste tio åren.

Amani Al-Khatahtbeh har också skrivit om händelsen på sin Facebooksida.