Dela sidan:

Just PR-kategorin brukar gå bra för Sveriges del. I fjol fick vi nio lejon, varav Grand Prix:et gick till F&B och Coop för "Ekoeffekten".

I år belönas Acne med ett silverlejon, för "Ikea responds to Balenciaga", kampanjen där Ikeas "Frakta"-påse likställs med Balenciagas väska.

– Förra året var så himla starkt för Sverige i PR-kategorin, så jag förstår att vissa kommer känna att det inte gick bra i år. Men jag tycker att vi ska vara oerhört stolta över silvret. Höjden på jobben i år har varit extrem, säger Maja Bredberg, pr-strateg på Forsman & Bodenfors, en av jurymedlemmarna i kategorin.

– Sverige har en hög kreativ höjd på sina bidrag, men ibland förstår vi inte riktigt hur vi ska presentera kopplingen mellan insikter och resultat. Vi i juryn har tittat mycket på den biten. Den lärdomen kan vi ta med oss till nästa år.

När juryn avslutade sin bedömning klockan 02:30 stod State Street Global Advisors "Fearless Girl" som Grand Prix-vinnare i tuff konkurrens mot australiska "Meet Graham".

– Juryn var väldigt förtjusta i att båda kampanjernaä finns i fysisk skepnad. "Meet Graham" är fantastiskt väl utförd, men "Fearless Girl" är både väl utförd, emotionell stark och med potential att bli startskottet för finansvärlden att jobba mer aktivt med den här typen av frågor, säger Maja Bredberg.

Hon tycker att det ska bli spännande att se hur State Street Global Advisors förvaltar vinsten – vad som blir nästa steg. Och ser en trend bland årets nomineringar.

– Allt fler använder CSR i produktutveckling och skapar innovativa projekt som verkligen gör samhällsnytta.

Utöver Grand Prix-vinnaren var det två kampanjer som Maja Bredberg slogs extra mycket för.

– Jag är personligen extra stolt över två av våra guldvinnare. Dels Whirlpools "Care Counts", där tvättmaskiner installerades i skolor efter insikten att barn i socioekonomiskt utsatta områden stannar hemma från skolan när de har smutsiga kläder. Ett långsiktigt och produktnära projekt som ledde till att barnen fick högre närvaro och högre betyg. Och dels Black Lives Matters "Unsafety Check", den är enkel och samtidigt väldigt kraftfull.

Under måndagen presenterades också vinnarna i utomhus, print och glass, där Sverige inte hade några nomineringar alls.

Svenska nomineringar i PR-kategorin:
King, Swedish Ministry For Foreign Affairs, "Free The Speech"
Forsman & Bodenfors, H&M, "World recycle week"
TBWA, Scania, "The Scania clock"
Forsman & Bodenfors, Gen-pep, "Pep talk by Stephen Hawking"
Edelman Deportivo, Unicef, "For Sofia"
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga"
Edelman Deportivo, Hövding, "Give a beep"
Volontaire, Libero, "Babybuzz"
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga"


Dela sidan: