Dela sidan:

I fjol omvandlades lika många nomineringar till fyra lejon, varav ett guld för If-kampanjen "Slow down GPS", som Forsman & Bodenfors gjort.

Nu prisas Acne med ett silver för "Ikea responds to Balenciaga" och TBWA med ett brons för "Scania Clock", där B-Reel Films är produktionsbolag. Åkestam Holst hade tre nomineringar, men går lottlösa.

– Jag kämpade extremt hårt för Ikeas sökordskampanj och lyfte upp den två gånger i juryrummet. När vi inledde juryarbetet låg den överst på listan, men hoppade ner allteftersom tiden gick. De övriga jurymedlemmarna hade svårt att förstå kopplingen mellan produkter och ord, säger Björn Ståhl, ecd på Ingo, som var med i juryn.

Scaniaklockan lyckades han få upp efter att ha gått in på kampanjsajten och visat de andra jurymedlemmarna att klockan verkligen fungerar på riktigt.

En förändring i juryn från tidigare år är att antalet ledamöter har minskat. I år bestod juryn av tio personer, jämfört med Björn Ståhls senaste medverkan, då de var 25. Något Björn Ståhl är positiv till, eftersom alla fick komma till tals.

Grand Prix vinner Boost Mobile med kampanjen "Boost your voice", som förvandlade telefonkiosker till röstningsbås i det amerikanska presidentvalet. Syftet var att göra röstningen mer tillgänglig, även för de som bor i underprioriterade bostadsområden.

– Det tog oss på riktigt 60 sekunder innan vi alla i juryn var överens om att den var värd ett Grand Prix. Den gör nytta samtidigt som den svarar upp till ett problem som initialt togs upp under South by Southwest.

Den relativt svaga utdelningen för svensk räkning kommenterar Björn Ståhl med:

– Vi får nog vänja oss vid att vi inte kommer att vara stormakten inom reklam längre. Det gick ju extremt bra förra året, framför allt för Ingo och F&B. Att det går så bra för Sveriges del kommer att höra till ovanligheterna framöver.

I fjol stod Ingo och F&B för 39 av totalt 54 lejon.

– Vi är definitivt bortskämda. För att det ska gå bra för Sverige som nation är vi beroende av att F&B och någon annan byrå presterar mycket bra i Cannes Lions. Det är inte minst förra årets resultat ett bevis på, säger Björn Ståhl.

Under måndagen presenterades också vinnarna i utomhus, print och glass, där Sverige inte hade några nomineringar alls. Däremot vinner Acne ett silver i PR-kategorin för sin "Ikea responds to Balenciaga".

Svenska nomineringar i Promo & Activation:
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy" (3 nomineringar)
Åkestam Holst & Great Works, IM, "Humanium Metal"
King, Berättarministeriet, "Läs upp"
TBWA, Scania, "Scania Clock"
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga"


Dela sidan: