Dela sidan:

Distribution blir en allt viktigare del av en framgångsrik kampanj. En stark kreativ idé kommer inte att göra något väsen av sig om man inte har en lika stark och kreativ distributionsstrategi och en plan för hur man ska sprida den via sociala och traditionella medier. Att förlita sig på att ens kampanj automatiskt blir viral är knappast hållbart.

Att traditionell reklam inte är framtiden är redan konstaterat, men i byråvärlden går det trögt. De flesta svenska byråer har tagit steget från att kalla sig reklambyrå till att använda nya, flashiga uttryck som upplevelsebyrå, engagemangsbyrå eller det lite mer återhållsamma kommunikationsbyrå. Den gemensamma nämnaren är dock att man famlar i blindo efter ett existensberättigande.

Influencers är idag en naturlig del av de flesta företags marknadsföring, och jag har inte jobbat med en enda pitch i år där sådana inte specifikt efterfrågats av kunderna. Det naturliga nästa steget, som jag ser det, är att influencers själva kommer att skapa innehållet, och på så sätt runda byråerna. Det är egentligen inget konstigt. Det absolut svåraste med en kampanj 2017 är hur man får ut den, och där sitter influencers ofta redan på svaret. De är också självlärda i hur man producerar innehåll som målgruppen bryr sig om på riktigt, en egenskap som är svår, om inte direkt omöjlig, att lära sig på Berghs.

Så om influencers själva producerar och distribuerar reklamen, vad blir då byråns roll i framtiden? Eftersom jag själv jobbar på en ser jag givetvis att det här är en fråga vi måste ställa oss själva. I en algoritmstyrd digital värld kommer kunderna så småningom att gå direkt till en influencer som producerar hela kampanjen åt dem. Därför lär vi om några år se influencers dominera tävlingar som Cannes Lions.

Jag tror att det som vi kan bidra med är att bli en kreativ partner i den oundvikliga förflyttningen från kundernas egna kanaler. Att idag bygga upp en egen Facebook-sida eller ett Instagram-konto är dömt att misslyckas. Man jobbar i motvind och det kommer bara bli dyrare. Det som istället kommer hända är att varumärken får göra all sin marknadsföring i kanaler man inte själva äger. Och här tror jag ändå att byrån kan ha en fortsatt viktig roll, som en guide och partner i hur man tar ut en kunds varumärke på plattformar som aldrig mer kommer vara ens egna. Att se till att varumärket beskrivs och porträtteras så som kunden vill, när det är andra som reproducerar det.

Det är dags för byråer att hitta sin roll de kommande åren, vad man än väljer att kalla sig.

Hanna Wedin
Creative director, Social Industries



Dela sidan: