Dela sidan:

Förra sommaren köptes Forsman & Bodenfors upp i en av de mest uppmärksammade reklambyråaffärerna i svensk historia. Med de nya ägarna MDC Partners ligger fokus på global expansion och tillväxt, samtidigt som de höga kreativa ambitionerna ligger fast.

Trots ägarskiftet har F&B-koncernens positiva utveckling fortsatt. Under 2016 omsatte den 689 (615) miljoner kronor (inklusive dotterbolag). Reklambyrån Forsman & Bodenfors omsättning steg med 9 procent till 533 (487) miljoner. 

Koncernens byråintäkt växte till 393 (348) miljoner kronor. Motsvarande siffra för reklambyrån var 243 miljoner kronor, en ökning med 13 procent jämfört med 2015. 

Resultatet efter finansiella poster gick däremot i motsatt riktning. För koncernen som helhet landade det på 70 (76) miljoner kronor, vilket ger en marginal på 18 procent beräknat på byråintäkten.

Medeltalet anställda ökade till 286 (274) personer i koncernen. Reklambyrån växte med åtta personer till 140 anställda. 

I förvaltningsberättelsen skriver Forsman & Bodenfors att de under året som gått dragit igång dotterbolaget F&B Studios med fokus på att producera rörligt material. De har också fått in nya internationella uppdrag, bland annat för Uber på den asiatiska marknaden och det ryska köttföretaget Klinsky. 

"Exportandelen för F&B och dess dotterbolag (ca 16%) ökar i rena krontal sett till fakturering till utrikes kunder men än mer om man skulle vikta talet då reklamkampanjerna för flera svenska uppdragsgivare är avsedda för den globala marknaden" skriver Erik Sollenberg i vd-ordet.

Fokusområden för Forsman & Bodenfors är koncernens leverans i digitala och rörliga medier. Utöver det nya produktionsbolaget stöps F&B Factory om till att jobba mer renodlat med taktisk kommunikation i digitala kanaler.

Med de nya ägarna MDC Partners i ryggen siktar byrån också på att öppna i fler länder. Några konkreta besked om var lämnas inte i årsredovisningen, annat än att det är på gång. 

Forsman & Bodenfors lyfter även fram flera utmärkelser som trillat in under året som gått. Exempelvis att de hamnade på plats fem i The Gunn Reports sammanställning av de mest belönade byråerna i världen. 

"Efter att ha varit Sveriges ledande byrå de senaste 15-20 åren och under senare år också har erövrat en internationell ryktbarhet kring den kreativa leveransen, har många av F&B:s anställda närt en dröm om att F&B ska bli internationella på riktigt" berättar Erik Sollenberg i årsredovisningen. 

Återstår att de hur det går. I Guldägget tidigare i våras blev Åkestam Holst den mest belönade byrån, efter flera år av Forsman & Bodenfors-dominans. Hur Cannes Lions 2017 slutar är i skrivande stund inte klart. 



Dela sidan: