Dela sidan:

När kvinnor anses för gamla för att gifta sig kallas de i Kina för "leftover women". Det sker efter att de passerat 25 år.

Utifrån den insikten kuppade Forsman & Bodenfors i fjol en så kallad "Marriage Market". Marknaden hålls vanligtvis varje lördag och söndag och är till för föräldrar som vill hitta en fru till sin sina söner. Bilder på kvinnorna hängs upp, tillsammans med information som ålder, vikt, inkomst och bostad.

Under det japanska skönhetsvarumärket SK-II:s flagg hängde Forsman & Bodenfors upp skyltar med kvinnor som faktiskt inte ville gifta sig, och var bekväma med det.

Nu släpps alltså uppföljaren, den här gången i Kina, Japan och Sydkorea i syfte att skapa en pan-asiatisk diskussion om jämställdhet. Den nya kampanjen heter "The Expiry Date" vars film släpptes på torsdagen.

Kampanjen går ut på att göra det inofficiella bäst före-datumet till ett officiellt sådant. Den följer tre kvinnor i olika stadium i livet för att påvisa hur de handskas med den sociala pressen att gifta sig. Samtidigt är bäst fore-datumet intatuerat på deras arm.

Arbetsgrupp:
Creative Agency: Forsman & Bodenfors
Account Supervisor: Susanna Fagring
Account Manager: Margarita Testa, Helena Lignell
Art Director: Sophia Lindholm, Karina Ullensvang
Copywriter: Tove Eriksen Hillblom, Karolina Widell
Designer: Christian Sundén
Planner: My Troedsson
PR Strategist: Amat Levin
Agency Producer: Alexander Blidner
Production company: WFC
Postproduction: Online: Gangster. Telecine: Company 3/Tom Poole Media/PR agency: Be On
Director: Max Vitali
Producer: Petra Johansson, Frederic Rinnan
Music: Håkan Eriksson
D.O.P: Tim Maurice-Jones
Editor: Johan Wik
Sound: Mediamonks



Dela sidan: