Dela sidan:

New York kan näst efter Paris vara världens bästa stad för modeälskare. Gatorna är närmast belamrade av butiker med exklusiva varumärken till shoppingtörstande människors stora glädje. Mitt bland dem gick den då drygt 20-åriga Lotta Malm Hallqvist och sålde sin bälteskollektion till butiksägarna.

Hon hade hittat en tysk herre i Hamburg som producerade nitbälten och satte därefter helt sonika ihop en egen kollektion.

– Man är ju inte rädd som ung. Jag ba: "I have this line of exclusive belts. You can use them with a pair of jeans". Och folk köpte så det var kul, säger Lotta Malm Hallqvist.

Redan som 16-åring hade Lotta Malm Hallqvist startat en klädbutik i hemstaden Hunnebostrand. Samma dag som skolan slutade satte hon sig på en buss till Paris för att arbeta som modell. Till och med trasmattan åkte ner i packningen.

– Jag var så redo att komma ut i världen.

Det första stora jobbet blev reklam för Levi's, skapad av McCann. Några år senare skulle hon komma att starta textilföretaget Voice of Europe, som blev introducerat på börsen i Norge. Runt millennieskiftet grundade hon reklambyrån Propaganda som nio månader senare köptes upp av McCann. Cirkeln var sluten. Och ja – Lotta Malm Hallqvist föddes praktiskt taget med näsa för affärer.

När Resumé möter upp henne på hotell Carlton i Cannes har hon precis träffat 72andSunny, en av byråerna i nätverket MDC Partners där Lotta Malm Hallqvist varit i drygt ett halvår.

– MDC är ett fantastiskt nätverk och jag är fascinerad över affärsidén som går ut på att köpa upp de mest kreativa byråerna i världen. Sedan låter vi dem vara.

När Lotta Malm Hallqvist tackade ja till jobbet som vd över MDC i Europa lämnade hon en tjänst som global tillväxtchef och president på Cheil Worldwide. Några månader tidigare hade MDC Partners köpt upp Forsman & Bodenfors. Lotta Malm Hallqvist säger att det förvärvet var en stor och avgörande faktor till att hon tog tjänsten.

– Jag hade fört samtal med MDC ett tag, men det avgjorde saken. Jag är ju från västkusten och har alltid velat jobba med dem. Nu skojar jag med dem och säger att jag kom in genom bakdörren. Jobben de gör är strategiskt och kreativt genialiska. Jag använder dem ofta som exempel när jag håller i presentationer av olika slag, visade ofta F&B-jobb långt innan jag hade privilegiet att jobba med dem.

Det pratas ofta om att nätverken ställer krav och avgifter som dödar byråernas ekonomi, produktivitet och kreativitet. Hur ser du på det?
– Vi gör inget av det. Jag är MD i Europa, men kan inte gå till någon av byråerna och säga åt dem vad de ska göra. Det skiljer MDC från många andra nätverk. Hela affärsmodellen bygger på att behålla entreprenören. Det är ingen vits att köpa en byrå för att lägga mycket energi på rapportprocesser och back office. Då har du plötsligt förstört det du köpt. Våra byråer har nätverket när de behöver, men får driva sin egen kultur, strategi, målsättning och identitet. De får fortsätta vara Anomaly, F&B, 72&Sunny och så vidare.

I veckan har inte F&B vunnit några lejon, vilket de brukar göra. Det har snackats och spekulerats lite om att det är ett resultat av uppköpet?
– Nej, absolut inte! Det är skitsnack. Det är så i vår bransch, vinsterna går upp och ner. De kommer nästa år igen.

MDC Partners har 55 reklam-, pr-, och digitalbyråer i världen och 29 i Europa. För en vecka sedan öppnades den senaste upp, Anomaly i Berlin.

Vad är planen för tillväxt i Europa?
– Vi går igenom bolag för bolag och jobbar tillsammans på deras tillväxtstrategi, undersöker om det finns något hål som vi behöver täcka genom uppköp. Just nu är det fokus på Europa, Asien och att växa utanför Nordamerika. Men det är inte så att vi står med pengarna i handen och ska köpa upp företag. Köpen måste uppfylla ett behov i vårt erbjudande. Forsman & Bodenfors var ett mycket bra köp. I dag ser jag inget hål i Europa som vi omedelbart måste fylla. Vi har ett starkt globalt team och samarbetar om vi skulle behöva fylla ett behov som inte finns i vårt Europaerbjudande. Det är fördelen med nätverk.

Vad behöver ni då?
– I dag mer än någonsin behöver vi de bästa människorna. De bästa strategerna och kreatörerna. I dag går det inte längre att köpa en närvaro, att tro att extra pengar på en reklamfilm ska göra jobbet. Det finns alldeles för många dåliga jobb därute. Vi och våra kunder måste tillsammans ta ansvar för att höja nivån i allt vi gör.

En annan aspekt som är viktig för Lotta Malm Hallqvist är mångfald. Hon lyfter fram 72andSunny i Amsterdam som har medarbetare med 31 olika nationaliteter.

– När du har en bra mix av människor med olika perspektiv ... Det är då du skapar en bra dynamik. Mångfald är nyckeln. I allting, hela tiden.

Hon har dessutom ett knep för rekrytering.

– Jag anställer bara människor som är bättre och smartare än mig. Sen låter jag dem vara, sköta sig själva. Låt folk blomma, ge dem support. Lyft upp dem, det gör dem bättre.

Slutligen: Det finns ju många svenskar som vill göra en karriär utomlands. Vad har du för tips till dem?
– Bara åk, våga ta risker. Svenskar har så otroligt hög status i vår bransch. En av de viktigaste framgångsfaktorerna är att vi står upp och vågar säga vad vi tycker. Alla har rätt till en egen mening, och att stå för det man tror på, det har vi lärt oss sedan vi var barn. Ta ingen skit!

FAKTA/Lotta Malm Hallqvist
Är: vd för Europa på MDC Partners.
Från: Hunnebostrand.
Bor: Kensington, London.
Familj: Maken Peter, dottern Fanny och tvillingarna Emma och Gustav.
Utbildning: Gymnastik- och idrottsprogrammet, GiH.
Karriär i korthet: Fotomodell, EVP McCann Worldgroup EMEA, chef för nya affärer på Mother, global tillväxtchef på McCann, global tillväxtchef och president på Cheil Worldwide, vd för MDC Partners i Europa.
Gör på fritiden: Älskar att träna och provar också att få med mig så mycket inspiration som möjligt. Flyger gärna tidigare till någon stad om jag vet att det är något jag vill se, för inte länge sedan satt jag själv på Bolshoi och njöt.
Oanad talang: Kan inte sjunga. Jag har världens värsta sångröst. Den är en talang i sig själv. Folk ber mig sjunga på fester och tillställningar för det är så fruktansvärt.
Hissar: Jämställdhet i alla aspekter.
Dissar: Alla som inte har ett jämställdhetsperspektiv.



Dela sidan: