Dela sidan:

Under hela tiotalet har Forsman & Bodenfors hållit den svenska fanan högt under Cannes Lions. Toppnoteringen nåddes 2014 när byrån plockade hem hela 20 lejon varav två Grand Prix. Även 2016 nådde man stora framgångar med bland annat "Ekoeffekten" och "Slow Down GPS". Totalt kammade man hem 19 lejon varav ett Grand Prix under förra årets Cannes-vecka.

I år blev prisskörden, precis som i Guldägget, skralare med endast ett brons i kategorin creative effectiveness. Priset delas dessutom ut till en kampanj från föregående år.

Anna Qvennerstedt, senior copywriter på Forsman & Bodenfors, känner dock inte att det finns någon anledning till oro.

– Det är och har alltid varit sjukt svårt ett vinna ett lejon, man kan inte förvänta sig de framgångar vi haft tidigare år. Jag har suttit med i juryn vid tre tillfällen och det är ett extremt nålsöga att sig igenom, det är en ära att bara kvala in på shortlisten. Sen är det bara att erkänna att det var ett mellanår men det har vi haft tidigare också.

Sedan förra året har ni köpts upp av MDC Partners, kan det ha påverkat arbetet på något sätt?

– Det tror jag verkligen inte. Det finns ingenting i uppköpet som minskat våra förutsättningar att göra ett bra jobb, tvärtom har det lett till en rad nya spännande kunder. Många av de kampanjer vi tror på, som Sverige på Airbnb och den nya Volvofilmen, hann heller inte göras klara innan Cannes deadline. Man får gratulera de andra som vunnit helt enkelt.

Det var dock inte bara Forsman & Bodenfors som fick lämna Cannes med en mindre säck priser än tidigare år. I jämförelse med rekordåret 2016 halverades de svenska priserna till årets upplaga, från 54 till 21. Åkestam Holst lyckades dock kamma hem fem lejon, varav ett Grand Prix tillsammans med Great Works för "Humanium Metal". Anna Qvennerstedt pekar på att Forsman & Bodenfors så sent som för fem månader sedan landade femma på årets Gunn Report som listar världens mest prisade byråer.

– Redan när vi såg listan på det vi skickat in insåg de flesta av oss att det skulle bli något av ett mellanår, det kändes inte som att något av bidragen hade chans att vinna en Grand Prix.

Fanns det några bidrag ni hade hoppats mer på?
– Vi trodde nog att det skulle gå bättre både för H&M:s "Like a Lady" och "Pep talk by Stephen Hawking" för Gen Pep. Sen hoppades vi nog på en lite högre valör för "Marriage market takeover" som fick ett brons i creative effectiveness.

– Min övertygelse är att om man ska göra det här jobbet framgångsrikt och skapa någon form av innovation ska man glömma tävlingarna. Det huvudsakliga jobbet utförs i vardagsarbetet och ibland kommer de här tävlingarna som påminner om hur man står sig i konkurrensen. Jag vill att vi ska tänka på hur vi ska göra skillnad, något nytt och annorlunda. Med det sagt ska man verkligen inte underskatta värdet av att bli belönad.

Har ni någon plan för att förbättra resultatet till nästa år?
– 
Det gäller att fortsätta som tidigare och anstränga oss än mer. De priser vi vunnit tidigare har ofta varit resultatet av ett långsiktigt arbete, det är få jobb där vi jobbat med enstaka enheter. Så tror jag det kommer fortsätta och förhoppningsvis har vi under det senaste året inlett långsiktiga samarbeten som kommer bära frukt på sikt. Så roligt som det är att jobba just nu kan jag inte påminna mig att jag känt tidigare. Vi har så många sjukt duktiga medarbetare och så jädra bra uppdragsgivare att förutsättningarna för att skapa bra innehåll aldrig varit bättre, avslutar Anna Qvennerstedt.



Dela sidan: