Kampanjen Exhibition Stockholm är världens första fototävling i augmented reality, enligt Adobe. Tävlingen äger rum 29 juni - 4 augusti och de vinnande bilderna kommer att ställas ut i Kungsträdgården. 

Exhibition Stockholm bygger på AR-teknik som ska hjälpa de tävlande att hitta och upptäcka 54 hemliga smultronställen i Stockholm. De ska sedan fota, redigera och ladda upp bilder på platserna. De högst rankade bilderna på varje plats ställs ut. Man belönas också med poäng för sina insatser – och den som samlar in flest vinner 30 000 kronor. 

Bakom kampanjen står Spotlight PR och den digitala byrån Accomplice som under våren tillsammans med Adobe utvecklat webbapplikationen och tävlingskonceptet.
– Vi ser mycket fram emot att lansera den här kampanjen som introducerar Adobes starka varumärke till en helt ny målgrupp. På Spotlight strävar vi efter att utveckla kreativa idéer och kommunikation som tar avstamp i kundens behov och önskemål. Med ett innovativt och nyfiket företag som Adobe har vi haft möjlighet och frihet att verkligen utmana oss själva, säger Johan Wetterqvist, kundansvarig och grundare av Spotlight PR, i en kommentar.

Arbetsgrupp Spotlight:
Strategi, idé och koncept för Exhibition Stockholm
Kundansvarig: Johan Wetterqvist
Projektledare: Tamara Samadi
PR-konsult: Daniel Nord
Kreativ planner: Olle Dahlqvist.

Accomplice:
Utveckling och design för Exhibition Stockholm
Projektledare: Nicolas Hornewall
Kreativt ansvarig: Olle Thunberg
Designer: Olof Mogard
Utvecklare: Pär Thunberg