Cancerfonden anlitar King som ett led i en ökad satsning på organisationens kommunikation och marknadsföring. Syftet är att kunna samla in än mer pengar till svensk cancerforskning men även för att effektivt sprida kunskap om cancer och forskningens framsteg.

– Det känns spännande att arbeta med en av branschens absolut bästa byråer. Vi sökte en senior huvudbyrå med strategisk kompetens och kreativ höjd som förstår Cancerfondens komplexa uppdrag. Efter en gedigen urvalsprocess föll valet på King, säger Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare, i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:
– Vi har en intensiv fas framför oss där vi inledningsvis ser över varumärke, koncept och kommunikationsstrategi samt grafiskt uttryck. Vår målsättning är att tillsammans kunna förvalta och växla upp den potential som Cancerfonden besitter.

Förra våren hamnade Cancerfonden i blåsväder efter kampanjen "Nej till cancer". Då var Juno PR inkopplade. Tidigare har organisationen också jobbat med Volontaire.