Med tiotalet seminarier och arrangemang dedikerat på temat är det ingen tvekan om att falska nyheter står i centrum under mediernas Almedals-vecka.

I vårbudgeten avsattes även tio miljoner kronor för att bekämpa utländsk propaganda.

Debatten blossade som bekant upp under det amerikanska valet och inför nästa års riksdagsval blir frågan på ett nytt sätt aktuell även på hemmaplan. Jeanette Gustafsdotter är vd på TU och kommer under veckan att delta i flera seminarier på temat.

– Det är alltid centralt för de seriösa mediebolagen att belysa skillnaden mellan ett medie som anslutit sig till det pressetiska systemet och de som bara skapat en sida och inte tar ansvar för sitt innehåll. Frågan gäller dessutom inte bara mediehusen, även aktörer som Västra Götalandsregionen anordnar seminarier på temat, berättar hon.

En av de svenska medieaktörer som går mot en kommande högsäsong gällande arbetet mot fake news är Metros Viralgranskaren.

– Produktionen av falska nyheter i USA är långt mer professionaliserad än i Sverige. Där är det företag som av monetära anledningar sprider dem medan det i Sverige i första hand är privatpersoner med tydliga politiska syften. I Sverige sprids dessutom desinformationen oftast i större stängda Facebook-grupper eller bloggar, säger Viralgranskarens Hugo Ewald som samtidigt menar att merparten av desinformation inte har någonting med utländska stater att göra.

Jeanette Gustafsdotter menar vidare att medierna måste vara självkritiska och att de inte varit tillräckligt tydliga med att visa på det förtroende man faktiskt innehar, även om den allmänna uppfattningen ibland varit en annan.

Efter det amerikanska valet riktades många anklagande blickar mot Facebook. Nätjätten har sedan dess lanserat en rad verktyg för att få bukt med spridningen av fejkade nyheter. Inget av dessa verktyg har dock kommit till den svenska marknaden.