Dela sidan:

Jens Welin kommer närmast från Starcom USA där han jobbat som executive vice president managing director med kunder som Best Buy, Beam Suntory och VF Corporation (Vans, The North Face, Wrangler, Nautica, Lee, Timberland Pro). Han lämnar Starcom-koncernen efter 22 år, de flesta som nordisk chef för Starcom Nordic. Ett bolag som han har varit med och byggt upp från starten varit med och byggt upp till en av de ledande aktörerna inom kreativ medierådgivning.

Jens Welin påbörjar sin nya tjänst på NORD DDB den 15 augusti. Redan under tiden då Andreas Dahlqvist var creative director för DDB Stockholm och Jens Welin var Starcom-chef i Norden imponerades han av byrån kanaloberoende kreativa lösningar för bland annat Volkswagen och McDonald's. Han återvänder till Sverige för att höjda den strategiska nivån för NORD DDB-nätverkets byråer.

Han kommer att utgå från DDB Stockholms kontor och tror att ett fördjupat samarbete mellan det nya affärsområdet och reklambyråns befintliga delar kommer att vara vägen framåt när NORD DDB utformar sina initiativ och kampanjer framöver.

– Vi kommer att anställa i takt med uppdragen. Till en början kommer jag att jobba över hela linjen med DDB:s befintliga uppdrag. Det är svårt att säga hur uppdragen kommer se ut framöver. Men vi gjorde en hel del research inför uppstarten och det finns en efterfrågan hos kunderna när det kommer till att lösa nutida affärsutmaningar. Ta bara programmatic som exempel, en otroligt effektiv mediekanal om det görs på rätt sätt. Men också en kategori som i den svenska kommunikationsbranschen fått lite dåligt rykte på grund av mediebyråernas arvoden. Här kan vi komma in som en mer oberoende aktör, säger Jens Welin till Resumé.

Affärsområdet Connect kommer att bygga sin verksamhet och rekrytera ny kompetens utifrån disciplinerna teknik, mediekunnande och dataanalys.

– Kännedomen om vilken effektivitet man kan skapa med specifika kampanjer på Facebook, Google och programmatic är fortfarande i behov av stöd hos kunder och byråer. Många jobbar standardiserat på plattformarna trots stora möjligheter till avgränsning och specificering. Att strategiska kunnandet på medieplanering och medieköpssidan med kreativa utformningar och format kan göra stor skillnad i en tid då annonseringen på dessa typer av plattformar bara växer, säger Jens Welin som inte utesluter att Connect även kommer att samarbeta med kunder utanför DDB-nätverket.

– Vi kommer att hitta olika former och processer längs vägen. Precis som när Sandberg Media och MediaTaktik blev Starcom. Tyngdpunkten i ett första steg blir att arbeta med DDB:s befintliga kunder och samarbete med byråerna för att skapa en bättre helhetsbild till våra uppdrag. Men Connect kommer också vara ett varumärke som jobbar med förtjänade och egna kanaler.

Enligt Jens Welin handlar Connect i första hand om att ge NORD DDB-byråerna ett ess i rockärmen när det kommer till den eviga köpphästen: byårernas plats i näringskedjan:

Niclas Melin och Andreas Dahlqvist vill att reklambyråerna ska tillbaka det strategiska initiativet från mediebyråerna. Jag har också alltid tyckt att det är reklambyråerna, genom sin långsiktiga och konceptuella kommunikation i olika kanaler som ska sitta på det strategiska mandatet. Med djupare analytiska insikter med från början att presentera för kunden kan vi få större möjligheter att ta tillbaka initiativet och fördelar när det kommer till trovärdighet.

Vilken blir den största fördelen med det nya upplägget?
– I förlängningen stärker vi lojaliteten mot befintliga och ökar attraktionskraften gentemot nya kunder. Jag har följt den pågående pitchdebatten på Resumé som innehållit många kloka tankar från båda sidor. Men i slutändan är det väldigt svårt för kunder att göra byråval om det inte finns ett tydligt underlag. Förhoppningsvis kan Connect göra att byrån kan utvärdera och definiera de kommunikativa målsättningarna på ett mer precist sätt. Att vi på ett mer relevant sätt kan mäta utfallet för varje målgrupp. Vi ska kunna komma med mer hårda fakta i mötet med befintliga och nya kunder.

3,5 år på den amerikanska marknaden. Vilka är dina viktigaste lärdomar?
– Det låter som en klyscha, men mina fördomar om att man inte ska jobba i silos bekräftades med eftertryck. I en tid där fler och fler jobbar alltmer specialiserat är det än viktigare att öppna upp sig inför varandra. Det krävs nämligen kollektiv kunskap om de olika kompetenserna som finns på byrån.

– Det krävs också större kunskap om de digitala plattformarna och att man öppnar upp sig gentemot Google och Facebook för att få insikter i hur du optimerar kampanjer där. På Starcom hade vi genomgångar med it-jättarna för att utvärdera våra aktiviteter. På så sätt kunde vi få nya affärsmässiga insikter och de kunde få feedback som hjälpte dem att skruva sitt verktyg ytterligare.

NORD DDB:s vd Niclas Melin säger att Jens Welin var byråledningens förstaval att bygga upp det nya erbjudandet. Hans erfarenhet att jobba på den nordiska arenan var extra värdefullt.

– Jens är utan tvekan en av de absolut bästa rådgivarna i vår bransch. Och dessutom en mycket duktig ledare och inspiratör. Mediesektorn är under fortsatt stor omställning där data och marknadsteknologi spelar en allt större roll för att nå rätt kunder med rätt budskap, och därför är det ett högt prioriterat område för oss på NORD DDB. Jens gedigna kunskap och kompetens från USA ger oss en möjlighet att ligga i framkant och hjälpa våra kunder att bygga och utnyttja rätt typ av marknadsteknologier och skapa en datastruktur som kan kopplas ihop och användas för medieplanering och marknadskommunikation.

Andreas Dahlqvist, kreativ chef för NORD DDB säger:

– Det här är ett viktigt steg i att vässa både vår strategiska och kreativa produkt. Ett djupt mediekunnande är nu mer än någonsin en extremt viktig pusselbit för att kunna leverera kreativt. Vi är inne i en tid där media på ett nytt sätt behöver giftas ihop med den kreativa processen igen för att skapa riktigt bra kommunikation. Vi behöver kompetensen inom våra väggar för att lyckas. Det är min fasta övertygelse. Att integrera kanal- och plattformsförståelse i våra lösningar blir helt avgörande för att skapa effektiv kommunikation och den data vi nu kan komma åt via media är något som rätt använt är extremt intressant för att hitta nya insikter för det kreativa arbetet. Att förstå människors beteende och behov har alltid varit ett av de viktigaste verktygen för vår bransch och vi kan nu gå djupare än någonsin.

 



Dela sidan: