Facebook har i år fyllt tonåring. Vad som tidigare var en plattform för livsstil och personkontakt har också skiftat till att i större utsträckning bli en ren nyhetsplattform. I takt med den utvecklingen har Facebook även fått en mer central roll i de politiska partiernas kommunikationsstrategier. 71 procent av svenskarna använder idag plattformen och Facebook växer framförallt i de äldre, röstberättigade, målgrupperna. Vänder vi blicken utåt ser vi att internationella politiker och partier ligger hästlängder före i sitt arbete med kommunikationskanalen.

I England har väljare vittnat om hur de under veckorna innan Brexit-valet bombarderades av politiska kampanjer och både Facebook och Twitter anses ha spelat en stor roll i Donald Trumps valseger. Känslor, både positiva och negativa, har visat sig vara det material som premieras och få andra frågor väcker lika starka som den politiska debatten. Kanske är det då ingen överraskning att Sverigedemokraterna på Facebook sopar banan med de övriga partierna. Enligt Erik Carlssons, sociala medier-chef på Aftonbladet, sammanställning står partiet för 38,6 procent av alla de politiska partiernas interaktioner, att jämföra med de 12,9 procent man fick i det senaste riksdagsvalet.

– Jag tror att en nyckel ligger i att vi snabbt är ute och kommenterar dagsaktuella frågor, menar Joakim Wallerstein, kommunikationschef för Sverigedemokraterna. För vår del är de egna kanalerna extremt viktiga då vi ofta fråntas tolkningsföreträde i frågor som rör oss. I debatten pratar man ofta om oss istället för med oss.

Tvåa på listan landar Vänsterpartiet med 15,2 procent, att jämföra med 5,7 procent i riksdagsvalet.

– Facebook innebär en ökad möjlighet för partierna att få kontakt med väljarna, både nuvarande och potentiella, berättar Maria Antman, kommunikationschef på Vänsterpartiet. Vi reser vanligtvis runt i landet väldigt mycket men Facebook öppnar upp helt andra möjligheter. I jämförelse med traditionell media har du i de sociala kanalerna fullmakt över vilket tonläge som används och där försöker vi hålla oss så positiva som möjligt.

Att värna nya väljare genom Facebook-inlägg kan vara svårt, men i längden kan det ge stöd åt de befintliga väljarna i diskussioner med meningsmotståndare och de som står och väger sina alternativ.

–  Ingen kommer att ändra politisk uppfattning på grund av ett Facebook-inlägg. Däremot kan vi få effekt genom att under morgonen kommentera en aktuell fråga och bidra med argument till våra sympatisörer som de i sin tur kan lyfta vid diskussioner kring fikabordet, menar Joakim Wallerstein.

Det parti som under det senaste året engagerat minst på Facebook är något oväntat Miljöpartiet. Partiet som för några år sedan ansågs ligga i framkant i digital kommunikation har under det senaste året inte generat mer än 1,5 procent av interaktionerna. Detta trots att miljöfrågan fortsatt vara aktuell för väljarna.

– Det är såklart tråkigt med låga siffror. Jag ser stor potential i att skapa engagemang kring våra frågor. Vi är mitt inne i planeringsfasen inför valet och Facebook kommer att vara en viktig kanal i valrörelsen, menar Miljöpartiets kommunikationschef Henrik Karlsson som också pekar på att partiet haft svårigheter att hitta nya metoder att nå ut i ett förändrat politiskt landskap.