Dela sidan:

Är inte det här drömjobbet så är frågan vad som är det.

Jeremy Jauncey har gjort en karriär av att resa och inspirerar varje dag andra till att göra samma sak genom sitt företag Beautiful Destinations. Under onsdagen gästade han Google Sessions i Almedalen.

Med en bakgrund inom bland annat tech och marknadsföring bestämde han sig 2012 för att grunda Instagramkontot Beautiful Destinations som regelbundet delar reseinspiration för målgruppen millennials. Kontot har gått från hobby till 9,4 miljoner följare och ett nätverk av hundratals innehållsskapare. Räknas alla sociala medieplattformar in når de ut till totalt 50,5 miljoner dagligen.

– När vi startade bestod Instagram bara av den kvadratiska bilden. Det fanns ingen video. Men människor över hela världen delade bilderna och vi växte till en community, berättar Jeremy Jauncey.

Efter cirka ett och ett halvt år av publikbyggande insåg Jeremy Jauncey att varumärket började bli intressant för företag, såsom mode, skönhet, bilar, resor och turistföreningar, som till exempel Visit Sweden.

– Vår affär handlar idag om att vara en kreativ byrå, och vi arbetar bland annat med att filma för hotell, turistbyråer, restauranger och andra som vill nå ut med sitt innehåll i storytelling genom videoformat.

Beautiful Destinations har växt till 35 heltidsanställda, med uppdrag inom foto, video och redigering, på kontor i New York och London. Kontona har utökats med sju, bland annat Beautiful Homes och Beautiful Hotels. De har även byggt upp ett stort ambassadörsnätverk.

– Förra året drev vi en kampanj som kallades ”världens coolaste jobb” som blev viral. 150 000 människor ansökte. Vi har hållit runt 500 intervjuer och valt ut 250 personer som våra content-kreatörer. Det gör att vi kan filma en kampanj i stort sett var som helst i världen.

För att kunna engagera och nästintill skräddarsy är data självklart en viktig del i bygget av Beautiful Destinations.

– Vi har ett team som arbetar konkret med datan och tittar på staplar över vilket content som kommer att prestera bäst. Det är en algoritm där vi ser prognoser innan vi postar. Alla gillar olika, och även beroende på vilket land man bor i. Så beroende av det kan innehållet på exempelvis Facebook och Instagram se annorlunda ut.

Varumärket Beautiful Destinations har efter tillväxten kunnat knyta till sig kändisar som artisten Zedd och modellen Kendall Jenner. Men fokus ligger på okända duktiga millennials.

– Det handlar om att hitta unga människor som kan inspirera andra unga människor att resa och visa upp kulturen. Många av företagen har inte arbetat med denna typ av kommunikation, utan den har ofta varit rätt tråkigt. Nu har de chansen.

Ambassadörsstyrt måste hålla nere kostnaderna också?
– Ja, det är mycket mer kostnadseffektivt. Säg att ett hotellvarumärke vill göra en global kampanj och vi har ambassadörer på tio platser, då kan vi skicka dem dit för att göra content. Det går mycket snabbare än de traditionella reklambyråerna.

Se exempel på en av ambassadörerna här:

Framtiden då?

Beautiful Destinations satsar allt mer på egna produktioner. Netflix, Amazon och Snapchat gör som bekant likadant.

– Plattformarna söker desperat efter content. Det är video som är framtidens storytelling. Men du måste ha bra storys för att kunna engagera, säger Jeremy Jauncey.

Jeremy Jauncey tipsar:
- 360, vertikalt och live växer allra mest.
- Tänk kort och hög energi. Du har åtta sekunder på dig att engagera.
- Positivitet är viralt

Här nedan ser du en av Beautiful Destinations originalserier samt samarbete med Zedd.


Dela sidan: