Debatten om hur medierna ska tjäna nya intäkter är ständigt pågående, och det är ingen som riktigt hittat något facit för frågan.

Att medierna kämpar med fallande annonsintäkter är inget nytt. Men nu visar Institutet för Mediestudiers årliga mätning av reklamintäkter för samhällsjournalistik exakt hur mycket pengar som faktiskt har försvunnit.

På uppdrag av Institutet för Mediestudier har Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) gjort en sammanställning på reklamintäkter hos medier med nyhetsjournalistiskt innehåll (dagspress, tidskrifter, tv och digitalt oavsett plattform) under perioden 2008 till 2016. Under den perioden har nyhetsjournalistiken tappat var tredje annonskrona, från 11,8 till 8 miljarder kronor.

Under 2016 ökade annonsmarknaden kraftigt och noterade ett all-time-high med investeringar på 35 miljarder kronor. Men för nyhetsjournalistiken består tappet. 2016 föll annonsintäkterna till journalistik med 350 miljoner kronor. De två senaste åren föll annonsintäkterna med nära en miljard, närmare bestämt 931 miljoner kronor.

– Det var väntat med en nedgång - vi vet ju att dagspress tappar. Men det är slående att den starka konjunkturen inte förmår mer än dämpa fallet för samhällsjournalistiska mediers annonsförsäljning, säger Lars Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier.

Finns det någon prognos för 2017?
– Nej, vi har bara kollat bakåt. Det jag generellt kan säga är att tappet på runt 400 000 kronor per år är en trend som vi har sett under ett antal år nu. Jag har svårt att se någon vändning av den trenden, den kommer sannolikt att fortsätta, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

Siffrorna presenteras under ett seminarium i Almedalen i dag.

– Man behöver diskutera, vara medveten om siffrorna och öppen för nya svar kring hur journalistiken ska finansieras framöver. Jag har såklart inga svar på det, utan hoppas att detta ska leda till en dialog, säger Madeleine Thor.

Intressant att notera från mätningen är investeringarna i nativeannonsering växer kraftigt. 2014 investerades 65 miljoner kronor i native advertising hos mediebolag. 2016 hade den siffran vuxit till 200 miljoner kronor.