– Om man vid 90-talets början skulle gett uppdraget till SAS att vara störst, bäst och gratis hade det varit svårt att vara Gotlandsflyg, det kan jag garantera, berättade Dagens Industris politiska chefredaktör PM Nilsson och menade att det är de villkor som idag gäller på tv-marknaden sedan avregleringen för snart 30 år sedan.

Representanterna för de kommersiella medierna var alla eniga om att SVT:s uppdrag i nuläget är alltför otydligt och påpekade även att public service ännu inte genomfört någon förhandsprövning av nysatsningar. Förhandsprövningarnas syfte är att se huruvida det finns behov för nysatsningen som de kommersiella medierna inte redan täcker och huruvida satsningen ingår i SVT:s uppdrag
.
– Jag håller med om att ett antal tidigare satsningar borde gått igenom förhandsprövningar, samtidigt kan man inte låta SVT stå kvar i en broadcastvärld utan måste få förnya sig, argumenterade SVT:s programchef Jan Helin.

Frågan huruvida svensk public service ska använda sig av en modell liknande brittiska BBC, där varje nysatsning måste få godkännande från regeringen, diskuterades också. Jan Helin ställde sig kritisk.

– Att fråga regeringen om tillstånd är något jag som publicist skulle ha svårt att acceptera. Istället måste vi stärka det oberoende som public service har gentemot politiken. Den utveckling vi sett i både Polen och Ungern visar vikten av vattentäta skott mellan public service och regeringsmakt, fortsatte han.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, MTG:s vd Anders Jensen och TU:s vd Jeanette Gustafsdotter var rörande överens om att public service närvaro på amerikanska nätjättar som Facebook och YouTube är någonting som måste ses över. De ansåg dessutom att de tilläggsdirektiv som regeringen presenterade för SVT tidigare i år inte var tillräckligt tydliga kring dessa punkter. Helin menade att det primära syftet med deras närvaro på Facebook var att driva publiken över till deras egna plattformar.

– Hur är det förenligt med public service uppdrag att lägga upp allt av Utbildningsradions material på YouTube? Frågade sig Jensen.

Mattsson pekade på Facebooks allt starkare position inom rörligt premiummaterial.

– I framtiden kommer de att stå som den största distributören av allt rörligt material, både gratis och premium. Idag har vi på ExpressenTV lika många startade strömmar på våra egna plattformar som på Facebook. När vi står här nästa år kommer den siffran ha ökat till Facebooks fördel.