Dela sidan:

Med Dialekt-o-maten kan konsumenterna få en Coca-Cola genom en fras på en av de utvalda dialekterna. Installationen är uppbyggd på Birger Jarlsgatan i Stockholm och aktiviteten är en del av den globala sommarkampanjen. Här får konsumenterna också möjlighet att vinna resor till olika semesterdestinationer.

Av de 90 destinationerna som finns representerade på flaskorna i butik under sommaren har sex orter valts ut, vars dialekter har olika särprägel. Om du lär dig exempelvis pitemål, östgötska, eller Ystad-skånska genom att upprepa en fras kan du komma att få en dryck från Dialekt-o-maten.

– För oss är Dialekt-o-maten ett sätt att engagera svenskarna i vår sommarkampanj där vi med glimten i ögat vill få svenskarna att få upp ögonen för olika semesterpärlor inom landets gränser och inte bara till de klassiska semesterorterna utomlands. Att vi dessutom gör det med Dialekt-o-maten, som är helt unik i sitt slag och på en än så länge outnyttjad digital och fysisk yta i The Pavilion, hoppas vi kunna underhålla våra konsumenter samtidigt som de får njuta av en iskall Coca-Cola, säger Olivia Enquist, marknadschef på Coca-Cola i Sverige i ett pressmeddelande. 

Bakom Dialekt-o-maten står Isobar, som har tagit fram kampanjen tillsammans med systerbyrån Carat.

Dialekt-o-maten är stationerad i The Pavilion på Birger Jarlsgatan 21 i Stockholm.

FAKTA/Så funkar Dialekt-o-maten
För att använda Dialekt-o-maten väljer konsumenten en dialekt den vill lära dig och lyssnar in den fras som spelas upp. Genom att upprepa  samma fras, och försöka imitera originalfrasen finns möjligheten att att få en 50 cl Coca-Cola. Dialekt-o-maten möjliggörs av en open source-kod från projektet Dejavu tillsammans med en för Dialekt-o-maten unikt framtagen kod som läser in din röst. Programvaran läser av melodin i språket vilket är det mest utskiljande i olika dialekter. Den tar också hänsyn till röstlägen, tempo och tonläge för att avgöra hur bra du är på att härma dialekten. Utöver mjukvaran har även andra komponenter såsom knappar, lampor, en Raspberry Pi och en hel del sladdar använts.
Arbetsgrupp Isobar

Helena Skarle, Projektledare
Martin Petersson, Produktionsledare
Malin Berg, Art Director
Cecilia Högkvist, Copywriter
Emelie Dahl, Emil Andersson och Helena Garcia, Design
Carl-Anders Svedberg, Utvecklare
Louisa Ernestam, PR specialist
Eric Hahne, Social media specialist



Dela sidan: